ماژول منبع تغذیه زیمنس (PS)

>ماژول منبع تغذیه زیمنس  (PS)
منبع تغذیه زیمنس ولتاژ های مورد نیاز PLC زیمنس را تامین می کند. این منبع معمولاً از ولتاژ های 24 ولت DC و 110 یا 220 ولت AC ، ولتاژ 5 ولت DC را ایجاد می کند . ماکزیمم جریان قابل دسترسی منطبق با تعداد ماژول های خروجی مصرفی است . لازم به ذکر است که ولتاژ منبع تغذیه باید کاملاً تنظیم شده (رگوله) باشد . جهت دستیابی به راندمان بالا معمولاً از منابع تغذیه ی سوئیچینگ زیمنس استفاده میشود . ولتاژی که در اکثر PLC ها استفاده میگردد ولتاژ 5 یا 2/5 ولت DC است (در برخی موارد ، منبع تغذیه و واحد کنترل شونده در فاصله ی زیادی نسبت به یکدیگر قرار دارند بنابراین ولتاژ منبع ، 2/5 ولت انتخاب میشود تا افت ولتاژ حاصل از بعد مسافت بین دو واحد مذکور جبران گردد) .

برای تغذیه رله و محرک ها (Actuator) معمولاً از ولتاژ 24 ولت DC به صورت مستقیم ( بدون استفاده از هیچ کارت ارتباطی ) استفاده میشود . در برخی موارد نیز از ولتاژ های 110 یا 220 ولت AC با استفاده از یک کارت رابط به نام Relay Board استفاده میگردد ( در مورد تغذیه رله ها احتیاج به رگولاسیون دقیق نیست ) .

در برخی شرایط کنترلی لازم است تا در صورت قطع جریان منبع تغذیه ، اطلاعات موجود در حافظه زیمنس و همچنین محتویات شمارنده ها ، تایمر و حافظه پایدار بدون تغییر باقی بمانند . در این موارد از یک باطری جنس «Lithium» جهت حفظ برنامه در حافظه استفاده میگردد . به این باطری «Battery Backup» زیمنس میگویند . ولتاژ این نوع باطری ها معمولاً 8/2 ولت تا 6/3 ولت میباشد . از آنجایی که این باطری نقش مهمی در حفظ اطلاعات موجود در حافظه دارد در اکثر PLC ها زیمنس یک چراغ نشان دهنده روشن میگردد . این نشان دهنده Battery Low LED زیمنس معروف است . در صورت مشاهده ی روشن شدن این نشان دهنده ، لازم است که باطری مذکور تعویض گردد برای تعویض باطری ابتدا باید به وسیله یک منبع تغذیه زیمنس ، ولتاژ ماژول زیمنس مورد نظر را تامین و سپس اقدام به تعویض باطری نمود .

نکته : منابع تغذیه با جریان خروجی 2A , 5A , 10A مربوط به S7 300 و 4A , 10A , 20A مربوط به S7 400 موجود میباشند.