آموزش حافظه NVRAM یا Retentive (نگهدارنده) توسط نمایندگی زیمنس

>آموزش حافظه NVRAM یا Retentive (نگهدارنده) توسط نمایندگی زیمنس
در هنگام کار اجزای اتوماسیون صنعتی زیمنس اگر برق قطع شود و یا Memory Reset انجام شود ، حافظه CPU شامل  Work Memoryو Dynamic Load Memory (RAM) پاک میشود و تمام اطلاعات از بین میرود . به سه طریق میتوان اطلاعات را حفظ کرد:

1- استفاده از Backup Battery برای حفاظت از اطلاعات Load Memory و Work Memory و قسمت هایی از System Memory .

2- ذخیره اطلاعات در حافظه EPROM ( کارت های حافظه Load Memory یا حافظه Integrated داخل CPU) .

3- ذخیره اطلاعات در حافظه (Non- Volatile RAM) NVRAM . مقدار حافظه ای که جهت NVRAM اختصاص داده میشود بستگی به CPU دارد و در CPU های مختلف ، متفاوت است . در این حافظه میتوان تعداد مشخصی Bit Memory , Counter , Timer و Data Block را به عنوان حافظه Retentive انتخاب کرد.


زمانی میتوان DB را به عنوان حافظه Retentive انتخاب کرد که برنامه ها روی EPROM ذخیره شده باشد.

اطلاعاتی که در حافظه Retentive ذخیره میشوند از بین نمیروند ، حتی اگر برق CPU قطع شود و باطری Backup هم نداشته باشد . مطابق شکل زیر ، میتوان Retentive را اختصاص داد.



از مهمترین اطلاعاتی که در NVRAM ذخیره میشود آدرس MPI است. بنابراین آدرس MPI هرگز از بین نمیرود و تحت هر شرایطی میتوان از طریق پورت MPI به CPU متصل شد.

برای حذف اطلاعات موجود در Integrated EPROM در حالت Online بلاک های داخل CPU را می­آوریم . بلاک های مورد نظر را که میخواهیم حذف شوند انتخاب کرده و Delete میکنیم . سپس از مسیر Simatic Manager > PLC > RAM to ROM اطلاعات را در حافظه Integrated EPROM دوباره نویسی (Over Write) میکنیم.

نکته : در صورت استفاده از کارت حافظه و هنگام استفاده از آن ، ابتدا سلکتور وضعیت را در حالت STOP قرار دهید . سپس کارت حافظه را وارد کنید . بعد از قرار دادن کارت حافظه ، سیستم عامل به باز نشانی حافظه نیاز خواهد داشت . چشمک آهسته STOP LED مارا از این موضوع مطلع خواهد ساخت.


سیماتیک زیمنس، نمایندگی زیمنس، عرضه کننده محصولات اورجینال اتوماسیون صنعتی