برخی اصطلاحات مهم در رابطه با PLC اتوماسیون صنعتی زیمنس

>برخی اصطلاحات مهم در رابطه با PLC اتوماسیون صنعتی زیمنس

تصویر ورودی ها (Process Image Input)


در پی ال سی های نمایندگی زیمنس ایران قبل از اجرای برنامه ، CPU زیمنس  وضعیت تمام ورودی ها را بررسی و در قسمتی از حافظه به نام PII نگهداری مینماید . جز در موارد استثنایی و تنها در بعضی از انواع PLC زیمنس غالباً در حین اجرای برنامه، زیمنس CPU به ورودی ها مراجعه نمیکند . بلکه برای اطلاع از وضعیت هر ورودی به سلول مورد نظر در PII رجوع میکند . در برخی موارد این قسمت از حافظه IIT (Input Image Table)  نیز خوانده میشود.



نمایندگی زیمنس در ایران


تصویر خروجی ها (PIQ) 

هرگاه در حین اجرای برنامه یک مقدار خروج، در این  قسمت از حافظه نگهداری میشود . جز در موارد استثنایی و تنها در برخی از انواع PLC ، غالباً در حین اجرای برنامه ، CPU به خروجی ها مراجعه نمیکند بلکه برای ثبت آخرین وضعیت هر خروجی به سلول مورد نظر در PIQ رجوع میکند و در پایان اجرای برنامه ، آخرین وضعیت خروجی ها از PIQ به خروجی های فیزیکی منتقل میگردند . در برخی از موارد این قسمت از حافظه OIT (Input Image Table) نیز میگویند.


زیمنس ایران


حافظه ، تایمر و شمارنده ها (Timers , Counters , M)

هر CPU جهت اجرای برنامه های کنترلی از تعدادی تایمر ، حافظه و شمارنده استفاده میکند . حافظه ها محل هایی از حافظه اند که جهت نگهداری وضعیت برخی نتایج و یا خروجی ها استفاده میشوند . جهت شمارش از شمارنده و برای زمان سنجی از تایمر استفاده میگردد . حافظه ، تایمر و شمارنده ها را از لحاظ پایداری و حفظ اطلاعات ذخیره شده میتوان به دو دسته ی کلی تقسیم نمود.

انبارک یا آکومولاتور (ACCUM)

انبارک یا آکومولاتور یک ثبات منطقی است که جهت بارگذاری یا به عبارت دیگر لود نمودن اطلاعات استفاده میگردد . از این ثبات جهت بارگذاری اعداد ثابت در تایمر ، شمارنده ، مقایسه گرها و ... استفاده میشود.


اتوماسیون زیمنس تهران


گذرگاه عمومی ورودی / خروجی (I/O bus)

وظیفه ی پردازش اطلاعات در PLC بر عهده ی CPU زیمنس  است . بنابراین برای اجرای برنامه بایستی CPU با ورودی ، خروجی ها و سایر قسمتهای PLC در ارتباط بوده و با آنها تبادل اطلاعات داشته باشد . سیستمی که مرتبط کننده CPU با قسمتهای دیگر است Bus  زیمنس نامیده میشود . این سیستم توسط CPU  زیمنس اداره میشود و در حقیقت علت کاهش چشمگیر اتصالات در PLC به دلیل وجود همین سیستم میباشد . سیستم Bus از سه بخش زیر تشکیل شده است.

باس داده ها (Data Bus) 

باس آدرس (Address Bus) 

باس کنترل (Control Bus)


نمایندگی زیمنس تهران


مشخصات سیستم باس بستگی به نوع CPU زیمنس مورد استفاده و حجم کلی حافظه دارد. مثلاً برای پردازشگر Z80 باس داده دارای 8 خط ارتباطی است که ارسال و دریافت هشت بیت یا یک بایت اطلاعات را امکان پذیر میسازد. بنابراین ورودی ، خروجی و حافظه ها بایستی در دسته های 8 بیتی یا یک بایتی سازمان دهی شوند. هر بایت اطلاعات بایستی آدرس منحصر به فردی داشته باشد، هرگاه  زیمنس CPU بخواهد اطلاعاتی با بات بخصوصی رد و بدل نماید با استفاده از آدرس منحصر به فرد آن بایت این تبادل اطلاعات امکان پذیر میگردد . وقتی تمام امکانات CPU با بایت مورد نظر از لحاظ آدرس و خط ارتباطی فراهم شد  زیمنس CPU توسط باس کنترل ، جهت حرکت و زمان رد و بدل اطلاعات را سازماندهی میکند . جهت آدرس دهی معمولاً از سه روش زیر استفاده میشود:

Fixed address: در این روش تمام ورودی ها و خروجی ها دارای آدرس ثابتی میباشند. نظیر این نوع آدرس دهی را در مینی PLC های کنترونیک میتوان یافت.

Slot address: در این روش ، آدرس دهی قابل تغییر میباشد و این تغییر آدرس توسط شیارهای مورد نظر و فیش های زائده دار انجام میگیرد.

Flexible address: در این روش آدرس دهی که قابل تغییر میباشد سوئیچ هایی (دیپ سوئیچ) در نظر گرفته شده که با استفاده از آنها میتوان آدرس دهی را تغییر داد.


نمایندگی زیمنس ایران آماده ارائه محصولات اتوماسیون صنعتی زیمنس در ایران