حفاظت فیزیکی از PLC های زیمنس

>حفاظت فیزیکی از PLC های زیمنس

یک PLC می­بایست در مقابل رطوبت ، گرد و غبار ، روغن و حلال ها و دیگر عناصر نامطلوب محیطی محافظت شود. این خطر ها برای تمام وسایل الکترومکانیکی وجود دارد. روشی معمولی برای حفاظت پوشاندن آنهاست. برای مثال قرار دادن PLC در یک رک مناسب میباشد. با توجه به محدودیت بیشتر ، جابجایی هوای کمتری را در پی دارد و تهویه کمتر انجام میشود و این امر باعث گرم شدن PLC و ایجاد اختلال در کار میگردد. فلذا دمای مورد نیاز به هنگام نصب PLC را می­بایست مد نظر داشته باشید.

در حالت نصب افقی : از 0 تا 60 درجه سانتیگراد

در حالت نصب عمودی : از 0 تا 40 درجه سانتیگراد

توجه شود که از دمای گفته شده به بعد معمولاً تمامی سوئیچ ها دچار افت توان شده و قادر به جریان دهی مناسب نخواهند شد. مساله افزایش دما میتواند به یکی از دلایل زیر باشد.

در رک وسایل دیگر حرارت زا وجود دارد. تهویه یا جابجایی آنها راه حل این مشکل میباشد.

فضای اطراف PLC کافی نیست. در این حالت یا باید جابجا شود یا تهویه مناسب نصب کرد.

در معرض نور آفتاب قرار گرفته در این حالت باید مکان قرارگیری رک را جابجا کرد.

تداخل مغناطیسی

میدان های الکترومغناطیسی میتوانند رفتار درست PLC را مخدوش کنند این تداخل ها ممکن است از یکی از منابع زیر باشد.

جرقه های ایجاد شده در کنتاکتور ها و یا وسایل جوشکاری که در این حالت حتی از طریق فضا نیز اغتشاشات وارد سیستم میشود. راه حل این مساله دور کردن PLC و قرار دادن یک محیط استیل (فولادی) بر آن است. اگر این محفظه با یک درب محافظ دار باشد نتیجه عمل خیلی بهتر خواهد بود.

وسایل جریان بالا و فرکانس بالا (کابل های قدرت و اینورترها ) در این شرایط اغتشاش از طریق سیم ها به PLC وارد میشود و پس از آن مشکلی به صورت فعال شدن سیگنال های ناخواسته پدیدار میگردد. برای حل این مشکل در ورودی ها باید از کابل های شیلد دار استفاده نمود و اگر جواب نداد کابل ها را باید از یک محفظه فلزی عبور دهیم.

اگر به مطالب آموزشی در مورد اتوماسیون صنعتی زیمنس علاقه مند هستید به آموزش های نمایندگی زیمنس مراجعه نمایید