تنظیم پارامتر های کارتهای DI پی ال سی زیمنس

>تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس

در پنجره کاتالوگ در زیر مجموعه SM-300 می توان کارت های ورودی متنوعی را مشاهده کرد که با کلیک بر روی آنها توضیحات مختصری راجع به کارت در پایین پنجره کاتالوگ ظاهر می شود. به طور کلی این کارت ها را می توان به صورت نشان داده شده در شکل زیر دسته بندی کرد.

تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس 1

توزیع انواع PLC های زیمنس

 

برای کارت هایی که قابلیت خاصی ندارند وقتی روی آنها کلیک کنیم پنجره ای مانند شکل زیر باز میشود که دو بخش دارد.

 

تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس 2

سایر PLC های زیمنس با مناسب ترین قیمت ممکن

 

Ganaral: بخش توضیحاتی راجع به کارت ، ویژگی ها و کد سفارش کارت همراه با نام آن آمده است که کاربر در صورت تمایل می­تواند نام را به دلخواه تغییر دهد.

Address: در این بخش آدرس هایی که توسط سیستم به کارت اختصاص داده شده آمده است. Start آدرس شروع و End آدرس نهایی را نشان می­دهد. به عنوان مثال در شکل برای کارت DI با 16 ورودی مشاهده میکنیم که آدرس شروع O و آدرس آنها 1 است بنابراین لیست آدرس های 16 کانال که هر کدام یک BIT (0 یا 1) هستند مانند جدول زیر خواهد بود.

به عبارت دیگر این ماژول دارای دو بایت آدرس است و می­دانیم که 2Byte = 16Bit .

 

تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس 3

سیماتیک زیمنس مرجع اصلی PLC های زیمنس

 

اگر چند ماژول DI مشابه یا متفاوت داشته باشیم ، نیز مشاهده می­شود که آدرس های تولید شده توسط سیستم با یکدیگر هیچ تداخلی ندارند.

در S7-300 تغییر آدرس توسط کاربر بعضاً امکان پذیر است. برخی از CPU های 300 این امکان را ساپورت می­کنند ( از CPU315 به بالا ). در اینجا نیز مانند شکل بالا گزینه System Selection قابل انتخاب است. می­توان آن را غیر فعال نمود و آدرس جدید را وارد کرد. شماره آدرس نمیتواند از Address Area مربوط به CPU بزرگتر باشد بعلاوه اگر آدرس جدید تداخلی با آدرس های دیگر داشته باشد سیستم پیغام می­دهد. و در این حال آدرس دیگری را پیشنهاد می­نماید. در مجموع پیشنهاد میشود که حتی المقدور کاربر آدرس های پیش فرض سیستم را تغییر ندهد.

در بین کارت های DI موجود در کاتالوگ برخی از کارت ها قابلیت های خاص دارند و توانایی اعمال وقفه (Interrupt) مهمترین قابلیت آنهاست که این ویژگی در توضیحات زیر پنجره کاتالوگ دیده می­شود. بخش (Properties) این کارت ها نسبت به کارت های معمولی یک بخش اضافه بنام Inputs مانند شکل زیر دارد که در آن میتوان قسمت های نشان داده شده در شکل زیر را مشاهده نمود:

 

تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس 4

آموزش PLC های زیمنس

 

 

Diagnostic Interrupt: در حالت عادی غیر فعال است اگر فعال شود در صورت قطع تغذیه سنسور ( مثلاً به علت قطع فیوز ) شماره کانال مربوطه در بافر تشخیص عیب CPU ثبت می شود. همان طور که در شکل ملاحظه می شود در جلوی No Sensor Supply یک گزینه برای ورودی های 0 تا 7 و یک گزینه نیز برای ورودی های 8 تا 15 وجود دارد. می توان هر دو یا یکی را به دلخواه فعال نمود. بدیهی است در صورت قطع تغذیه آنچه در بافر ثبت می شود آدرس گروه کانال است نه آدرس خود کانال.
Hardware Interrup: در حالت عادی غیر فعال است اگر فعال شود جدول پایین که مربوط به تریگر کردن این وقفه است نیز فعال می گردد. در این جداول برای هر دو کانال ورودی یک گزینه وجود دارد. با انتخاب این گزینه می توان تعیین کرد که وقتی ورودی کانال تغییر می کند ( لبه مثبت یا لبه منفی ) وقفه اعمال نماید.
Input Delay: در این قسمت می توان تعیین کرد که ورودی را با چند میلی ثانیه تاخیر بگیرد. توصیه می شود در دو حالت زیر این عدد را روی ماکزیمم بگذارید:
1- برای سوئیچ های ساده و بدون حفاظت ، تاخیر فوق باعث می شود که پرش لحظه ای ولتاژ مشکلی ایجاد نکند.
2- اگر طول کابل تا سنسور زیاد و کابل بدون شیلد است. تاخیر فوق باعث می شود که ورودی را در زمان مناسب بگیرد.


تذکر: فعال کردن وقفه در کارت به تنهایی کافی نیست و علاوه بر آن باید یک بلاک برنامه نویسی از نوع Organization Block نیز در پروژه موجود باشد. در غیر این صورت با وقوع وقفه ، CPU به مد Stop می رود.


اکنون نوبت به جایگذاری یک کارت خروجی میباشد. به همین روش کارت خروجی SM322 DO32 * DC24V/ 0.5A  را در شیار 5 وارد نمایید.

 

تنظیم پارامتر های کارتهای  DI پی ال سی زیمنس 5

انواع اتوماسیون های صنعتی زیمنس