دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس

>دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس

فرض کنید در مدارات فرمان کنتاکتوری نمایندگی زیمنس قصد داریم یک دستگاه به صورت دائم در مدار قرار گیرد و یا به عبارت دیگر در کنترل یک دستگاه لازم است فقط در یک لحظه کلیدی فشرده شود تا دستگاهی شروع به کار نماید. در این حالت از یک تیغه باز کنتاکتور که به تیغه نگهدارنده معروف می باشد ، استفاده می گردد. یکی از دلایلی که موجب افزایش حجم سیم در تابلو های فرمان می شود ، استفاده از تیغه های کمکی کنتاکتور می باشد. زمانیکه کنترل یک دستگاه برعهده PLC می باشد ، دیگر نیازی به استفاده از تیغه نگهدارنده و یا هر تیغه کمکی نمی باشد. در PLC برای کنترل فرآیند ها از دستورات Set  و Reset و یا Flip  و Flop های SR و RS استفاده می شود. در واقع Set را می توان معادل تیغه نگهدارنده در مدارات فرمان دانست.

 

فرمت دستور R<bit> :Reset

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 1

 

فرمت دستور S<bit> :Reset

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 2

 

در اتوماسیون صنعتی زیمنس این دستورات با دیدن یک لبه بالا رونده در RLO ، عمل کرده و دستور Set ، مقدار آدرس مورد نظر را یک و دستور Reset آن را صفر می کند.
مطابق شکل زیر زمانیکه شرط عملکرد دستور SET روشن شود ، این دستور ، بیت تعیین شده به عنوان عملگر را روشن می کند ، ولی اگر شرط عملکرد دستور خاموش باشد تاثیری در حالت عملگر نخواهد داشت. برای خاموش کردن بیتی که توسط دستور Set روشن شده است ، باید از دستور Reset استفاده کرد.

 

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 3

 

همانگونه که در شکل زیر مشاهده می گردد زمانیکه شرط عملکرد دستور Reset نمایندگی زیمنس روشن شود ، این دستور بیت تعیین شده به عنوان عملگر را خاموش می کند ، ولی اگر شرط عملکرد دستور خاموش باشد تاثیری در حالت عملگر نخواهد داشت.

 

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 4

 

شکل زیر نحوه استفاده از دستور Set در روش نردبانی را نشان می دهد.

 

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 5

 

همانگونه که در شکل مشاهده می شود به منظور استفاده از دستور Set نمایندگی زیمنس در روش نردبانی می بایست که یک شرط عملکرد ( مانند I 0.0 ) تعریف شود. تا با فعال شدن این شرط عملکرد و در واقع با دیدن لبه بالارونده در این وروی بیت مورد نظر در حالت فعال 1 قرار خواهد گرفت ، نحوه استفاده از دستور Reset نیز دقیقاً مانند Set می باشد اما این نکته را در نظر داشته باشید که ، بیت مورد نظر که توسط دستور Set فعال شده تنها توسط دستور Reset غیر فعال خواهد شد و بالعکس.

 

دستورات Set , Reset نمایندگی زیمنس 6

 

نکته : در صورت استفاده از دستور Set و Reset به صورت همزمان و در چندین Network از برنامه که یک بیت خاص را کنترل می کنند ، بر اساس اینکه کدام یک از دستور های Set و Reset در خط پایین تری از برنامه قرار دارد اولویت بندی می شوند. بدین معنی که در صورت استفاده از دستور S    I 0.0 و در خط بعدی استفاده از دستور R    I 0.0 اولویت با Reset بوده و در صورت فعال شدن شرط عملکرد هر دو دستور و به صورت همزمان ، عمل Reset اتفاق می افتد.