تایمر ها در زبان STL نمایندگی زیمنس

>تایمر ها در زبان STL نمایندگی زیمنس

زبان برنامه نویسی STL

زبان های رایج برنامه نویسی PLC شامل SFC، Ladder، FBD، STL، LD می باشد. این زبان ها هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند و مرتبط با پروژه مورد استفاده قرار می گیرند. سه زبان نسبت به زبان های دیگر بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را دارد. از جمله:

  1. STL
  2. LD
  3. FBD

در این مقاله در مورد زبان برنامه نویسی STL صحبت خواهیم کرد. با زیمنس سیماتیک همراه باشید. 

 

زبان برنامه نویسی STL:

زبان STL مخفف Statement List می باشد. این زبان در رده زبان سطح بالا قرار گرفته است و از لحاظ ساختار مبتنی بر متن و شبیه به زبان C می باشد. می توان از این زبان برای مسائل پیشرفته و همچنین الگوریتم ها استفاده کرد. دستورات زبان STL تنوع زیادی دارد و برای پیاده سازی الگوریتم ها انتخاب مناسبی است. از طریق نرم افزار SIMATIC Manager می توانید برنامه نویسی را آغاز نمایید. 

                                                                                                                                                                                                                

 

لیست دستورات تایمر ها در زبان STL:

یکی از تجهیزات مهم در صنعت، تایمرها می باشند که عمل زمان سنجی را در مدارهای فرمان بر عهده دارند. تایمر به معنای محاسبه گری زمان بوده و در مواردی که لازم باشد پس از سپری شدن مدت زمانی مشخص عملیات خاصی انجام شود، از آن استفاده می شود.  نمایندگی زیمنس به صورت نشان داده شده در جدول زیر است که با استفاده از آن می توان یک تایمر را راه اندازی کرد.

 

تایمر ها در زبان STL نمایندگی زیمنس 1

- تایمر S-ODTS (SS):

این نوع تایمر، از نوع تاخیر در وصل می باشدو عملکردی شبیه به تایمر SD دارد. این تایمر تنها به لبه بالارونده ورودی S حساس است.

 

- تایمر S-ODT (SD):

این نوع تایمر، از نوع تاخیر در وصل هستند و خروجی تایمر SD هم به لبه بالا رونده ورودی و هم به لبه پایین رونده ورودی حساس است. 

 

- تایمر S-PEXT (SE):

حساسیت این تایمر در زمان خروجی بر لبه بالارونده می باشد. نام دیگر این تایمر راه پله معروف است و زمانی که ورودی ست فعال شود، تایمر هم کار خود را آغاز می نمایدو سپس پس از طی شدن زمان TV خروجی غیر فعال می شود. 

 

- تایمر S-PULSE (SP):

نوع این تایمر، تاخیر در قطع می باشد. در این تایمر SP خروجی هم به لبه بالارونده و هم لبه پایین رونده ورودی حساس می باشد.