MCR Master Control Relay در نمایندگی زیمنس

>MCR Master Control Relay در نمایندگی زیمنس

در نمایندگی زیمنس دستورات MCR همانند یک سوئیچ اصلی برای قطع و وصل تغذیه عمل می کند MCR دستورات زیر را تحت تأثیر قرار می دهد :
= <bit>
S <bit>
R <bit>
T <Byte><Word><Double Word>


در اتوماسیون صنعتی زیمنس اگر MCR = 0 باشد شبیه حالت قطع کلید عمل می کند و خروجی ها یا بیت هایی که در دستور های = و یا T معرفی شده اند را صفر می کند ، یعنی این دستورات عملاً در برنامه کاری انجام نمی دهند. بعلاوه خروجی ها یا بیت هایی را که با دستورات R و S کار می کنند نیز آخرین وضعیت خود را حفظ کرده و دیگر SET یا RESET نمی شوند. اگر MCR = 1 شود برنامه کار عادی خود را دنبال می کند ، یعنی مانند وصل شدن کلید تغذیه. نتیجه بحث در جدول زیر آمده است :

 

MCR Master Control Relay در نمایندگی زیمنس 1

 

MCR متشکل از چند دستور است که به ترتیب زیر نوشته می شوند :
MCRA Active MCR Area
MCR ( Save RLO in MCR Stack , Begin MCR Area )
MCR End MCR Area
MCRD Deactive MCR Area
MCR با MCRA فعال و با MCRD غیر فعال می شود هر دو دستور را باید به صورت جفتی به کار برد و نمی توان فقط از یکی استفاده کرد. این دو دستور بدون توجه به بیت های Status Word اجرا شده و تأثیری روی آن ها نمی گذارند.
در نمایندگی زیمنس برنامه بین دو دستور MCR( و )MCR نوشته می شود که به آن ناحیه MCR می گویند.
دستور MCR( این ناحیه را باز کرده و RLO را در پشت MCR ذخیره می کند.
اگر RLO = 1 باشد در این صورت MCR = 1 یعنی On است و پردازش برنامه عادی است ، یعنی MCR روی آن تأثیری نمی گذارد ولی وقتی RLO = 0 شد در این صورت MCR = 0 یعنی OFF خواهد شد و خروجی ها تغییر خواهند کرد.
ناحیه MCR که با دستور MCR( باز شده و با دستور )MCR بسته می شود و این دو دستور با هم به کار می روند اصطلاحاً Nested هستند. در نمایندگی زیمنس می توان آن ها را تو در تو و ماکزیمم تا 8 مرحله به کار برد ولی تعداد MCR( ها می بایست با )MCR برابر باشند در غیر اینصورت خطای پشته MCR به صورت MCRF ظاهر خواهد شد.
Status Word با دستورات MCR( و )MCR به صورت زیر تحت تأثیر قرار می گیرد.