نمایندگی زیمنس: توپولوژی های مختلف شبکه و کاربرد آن ها در سیستم های کنترلی و اتوماسیون زیمنس

>نمایندگی زیمنس: توپولوژی های مختلف شبکه و کاربرد آن ها در سیستم های کنترلی و اتوماسیون زیمنس

آشنایی با شبکه های صنعتی

در واقع اتوماسیون صنعتی، فرآیند خودکار سازی فرآیندهای صنعتی با حداقل نیروی انسانی تعریف می شوند. به کارگیری سیستم های سخت افزاری/نرم افزاری و ایجاد معماری مناسب برای تبادل اطلاعات در محیط های صنعتی را شبکه تبادل اطلاعات صنعتی می گویند. تبادل داده های صنعتی در گذشته به صورت آنالوگ و سپس به صورت دیجیتال تک انجام می شد. تبادل اطلاعات به منظور عملکرد بهتر و سریعتر سیستم های کنترلی PLC، DCS، FCS خواهد بود. انتقال اطلاعات به صورت Real Time باشد،

به بیان دیگر Baud Rate انتقال داده به اندازه ای باشد که سیکل زمانی شبکه از کمترین زمان لازم برای اطلاعات کمتر باشد. برای فراهم شدن یک بستر کنترل میتنی بر سیستم های کامپیوتری صنعتی، نیاز به استفاده از پروتکل های صنعتی خواهید بود. پروتکل ها انواع مختلفی دارند و بر اساس یک استانداردی تعریف شده اند. پروتکل در لغت به معنای یک قرار است و این مدل جهانی لایه های مورد نیاز برای پشتیبانی برقراری ارتباط بین دو کامپیوتر را پایه گذاری می نماید. 

 

3 نوع شبکه در صنعت:

  1. HART
  2. PROFIBUS
  3. FIELDBUS

 

توضیحات:

- یکی از روش های قدیمی در شبکه های صنعتی HART می باشد. در این روش اطلاعات دیجیتال را توسط سیگنال آنالوگ و از طریق یک سیگنال استاندارد تبادل صورت می پذیرد. داده ها دیجیتال و آنالوگ ارسالی بر مبنای پروتکل HART به طور همزمان و بدون توقف ارسال خواهند شد. 

- در شبکه های صنعتی مبتنی بر فیلدباس، انتقال داده ها به صورت دیجیتال و دو طرفه انجام می شود. اطلاعات تبادل شده به صورت Real Time و شامل مقادیر اندازه گیری شده، تشخیص خطا و ... باشد. 

- شبکه پروفیباس دارای سیستم باس باز می باشد و به صورت مستقل از سازنده فعالیت می کند. در این شبکه سیستم کامل دیجیتال و دو طرفه می باشد. از طریق سیم های تک زوج انتقال تغذیه صورت می گیرد. این شبکه در محیط های پر خطر عملکرد خوبی دارد و ایمن است.