اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس

>اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس

اجزای اصلی PROFIBUS DP نمایندگی زیمنس

از آنجا که عملکرد PROFIBUS DP براساس  Master/Slave استوار است لذا  می توان اجزای این شبکه را به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • DP MASTER
  • DP SLAVE

 

معرفی DP MASTER اتوماسیون زیمنس

دونوع DP MASTER در مجموعه PLCهای S7 300 زیمنس و S7 400 زیمنس وجود دارد.


نوع اول
بعضی از CPU های نمایندگی زیمنس، دارای پورت مخصوص PROFIBUS DP هستند. در انتهای این نوع از CPUها عبارت 2DP وجود دارد. تمامی CPUهای S7 دارای پورت MPI هستند که برای PG/PC مورد استفاده قرار می گیرند. اما در عین حال می توان از آن برای شبکه کردن نیز استفاده کرد. شبکه MPI خاص زیمنس بوده و استاندارد جهانی ندارد. پورت DP برروی همه CPUها موجود نیست بنابراین اگر CPU فاقد این پورت باشد امکان اتصال آن به شبکه PROFIBUS DP وجود ندارد و برای این منظور باید کارت CP در کنار CPU نصب گردد.
پورت های برخی از CPUهای 300 در شکل زیر نشان داده شده.

 

اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس 1


 
در بعضی از CPUها پورتMPI می تواند به صورت DP تنظیم شود.یعنی CPU به عنوان DP MASTER روی دو شبکه DP که از یکدیگر مستقل هستند عمل می کند. برای این تنظیم کافیست در تنظیمات سخت افزاری CPU در نرم افزار HW Config زیمنس با کلیک کردن بر روی MPI/DP قسمت Interface را مانند شکل زیر تغییر دهیم.توجه شود که در این حالت ارتباط با PG/PC از طریق پورت DP امکان پذیر است.

 

اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس 2


توجه شود  که هنگامی که CPU از طریق پورت DP به شبکه وصل می شود همزمان می توان آنرا از طریق پورت MPI نیز به شبکه MPI متصل کرد.

 

اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس 3

 

نوع دوم
اگر CPU فاقد پورت DP باشد یا اگر لازم باشد علاوه بر پورت DP که به یک شبکه PROFIBUS اتوماسیون زیمنس متصل است، شبکه و یا شبکه های DP دیگری نیز داشته باشیم در اینصورت می بایست که از کارتهای CP مختص شبکه PROFIBUS مانند زیر استفاده نماییم:
کارتهای شبکه با قابلیت پشتیبانی PROFIBUS DP مانند CP-343-5  و CP-342-5
کارتهای IM در S7 400 زیمنس با قابلیت پشتیبانی PROFIBUS DP مانند IM 467

 

معرفی DP SLAVER ها در اتوماسیون زیمنس

DP SALVERها در واقع تجهیزات جانبی و نامتمرکز هستند که با MASTER ارتباط  می گیرند. SALVERها طیف گسترده ای از تجهیزات را شامل می شوند. برخی از مهم ترین آن ها در جدول زیر ذکر شده اند.

 

اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس 4

 

این ها همه تجهیزاتی هستند که امکان اتصال به شبکه PROFIBUS DP در آن ها وجود دارد . اما مشهورترین طیف DP SALVERها، Distribute I/O هستند و در میان معروف ترین Distribute I/O مزیت آن ها را حذف کابل کشی های موازی و استفاده از Remote I/O برای انتقال سیگنال ذکر می کنند. این کار توسطETها انجام می شود. ETها در سطح Feild به صورت پراکنده نصب می شوند ودر هر منطقه سیگنال های I/O را جمع آوری کرده و از طریق شبکه به MASTER انتقال می دهند.ETها را می توان به دو دسته Compact و Modular تبدیل کرد.

  • Compact: ساختار ثابتی داشته و امکان اضافه و یا کم کردن کارتهایی را مانند I/O ندارد.
  • Modular:در این نوع امکان اضافه کردن تعدادی ماژول وجود دارد که به این ترتیب ساختار قابل انعطاف در اختیار کاربر قرار می دهد.در جدول زیر مشخصات برخی از ETهای مهم بیان شده است.

 

اجزای اصلی PROFIBUS DP اتوماسیون صنعتی زیمنس 5

 

انتخاب ET مناسب توسط کاربر بسته به نیاز انجام می شود ولی باید خاطر نشان کرد که در بین ET ها، ET200M نمایندگی زیمنس پرکابردتر از سایرین است  از دلایل این موضوع  یکسان بودن کارتهای آن با کارتهای آن با کارت های S7 300 را می توان ذکر کرد.لازم است یاد آوری  شود Distribute I/O هایی که از طریق DP SALVE برای  DP MASTER آماده می شوند دقیقا مانند I/O هایی که به صورت Central متصل به MASTER هستند عمل می کنند.