نمایندگی زیمنس: عملکرد MULTIFUNCTIONAL SWITCH و MESSAGE TEXT در PLC های زیمنس

>نمایندگی زیمنس: عملکرد MULTIFUNCTIONAL SWITCH و MESSAGE TEXT در PLC های زیمنس

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه عملکرد کلید MULTIFUNCTIONAL SWITCH و بلاک MESSAGE TEXT و کاربرد آنها در PLC های زیمنس آشنا خواهید شد که به صورت قدم به قدم توسط نمایندگی زیمنس برای شما ارائه گردیده است.

 

نحوه عملکرد MULTIFUNCTIONAL SWITCH

کلید MULTIFUNCTIONAL SWITCH دارای دو کاربرد مختلف می باشد.

این دستور دارای دو کاربرد زیر می باشد:

  • کلید پالسی با تاخیر زمانی در قطع (OFF DELAY)
  • کلید با فعالیت ممتد (Continuos Lighting)

 

تشریح پایه ها

  • TRG: ورودی مورد نظر جهت فعال یا غیر فعال کردن خروجی است.
  • PAR: برای تعریف پارامتر های TH و TL بکار می رود. TH مدت زمانی که پس از فعال شدن خروجی، و یا اتمام آن، خروجی بصورت خودکار غیر فعال می شود  و TL مدت زمانی است که باید ورودی فعال (1) باشد تا خروجی بصورت ممتد فعال شود.
 

تشریح عملکرد

نمودار عملکرد این بلوک به صورت زیر است:
 
نمایندگی زیمنس عملکرد MULTIFUNCTIONAL SWITCH و MESSAGE TEXT در PLC های زیمنس 1.jpg
 
همانطور که مشاهده می شود با اعمال پالس ورودی، خروجی فعال می شود و بسته به پهنای پالس ورودی (مدت زمان فعال بودن ورودی Trg) دو وضعیت زیر را خواهیم داشت:
  • اگر پهنای پالس ورودی بزرگتر از TL باشد، با اعمال پالس ورودی خروجی فعال شده و تا هنگامیکه پالس بعدی به ورودی اعمال نشود فعال خواهد ماند. 
  • اگر پهنای پالس ورودی کوچکتر از TL باشد، با اعمال پالس ورودی، خروجی فعال شده و با اعمال پالس بعدی به ورودی و یا پس از سپری شدن زمان TH بطور خودکار غیر فعال خواهد شد.

 

نحوه عملکرد MESSAGE TEXT

از این بلوک جهت تعیین پیام های مورد نیاز جهت نمایش بر روی صفحه نمایشگر LOGO مورد استفاده قرار می گیرد حداکثر 5 عملکرد نمایش متن در دسترس می باشد. ایجاد یک تغییر وضعیت از صفر به یک در ورودی En باعث نمایش متن پیام بر روی صفحه نمایشگر خواهد شد. صفحه مشخصات این بلوک در شکل زیر ارائه شده است.

 

نمایندگی زیمنس عملکرد MULTIFUNCTIONAL SWITCH و MESSAGE TEXT در PLC های زیمنس 2

 

تشریح عملکرد

در صفحه مشخصات گزینه ای به نام Acknowledge Message وجود دارد که در صورت فعال بودن آن، با صفر شدن ورودی صفحه نمایش، پیام تا زمانی که از طرف کاربر تصدیق نگردد پاک نخواهد شد. کاربر با انتخاب کلید OK می تواند متن را رسید نماید نکته قابل توجه آنکه در صورت یک بودن ورودی نمی توان متن را رسید نمود.
می توان 9 صفحه نمایش با اولویت های یک تا نه را برای نمایش اطلاعات تعریف نمود. با فعال شدن ورودی صفحه متن با اولویت بالاتر نمایش داده می شود که کاربر می تواند با استفاده از کلیدهای جهتی سایر برگه ها را نیز مشاهده نماید.

  • با فعال شدن ورودی EN در لبه مثبت آن پیام مشاهده خواهد شد.
  • پارامتر P ارجحیت پیام را هنگامی که چندین پیام داشته باشیم مشخص می کند.
  • پارامتر Par متن پیام را بیان می کند.
  • خروجی Q تا هنگامیکه پیام نشان داده می شود فعال است. 
  • باید در نظر داشت که حداکثر 5 متن پیام ممکن است با لبه مثبت ورودی En نشان داده شده و با لبه منفی پیام مخفی خواهد شد.