آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 7: تشریح ماژول ورودی دیجیتال(DI)

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 7: تشریح ماژول ورودی دیجیتال(DI)

نمایندگی زیمنس ایران مهمترین ماژول PLC S7-1500 زیمنس را در قسمت 7 آموزش می دهد. در قسمت 6 آموزش، به تشریح اجمالی کارت حافظه زیمنس پرداخته ایم و در این قسمت از مجموعه آموزشی نمایندگی زیمنس ماژول ورودی پی ال سی PLC S7-1500 را بررسی می نماییم. هر آنچه که باید در باب ماژول های ورودی جدیدترین PLC زیمنس بدانید را در این مقاله تشریح و آموزش داده ایم . با زیمنس سیماتیک همراه باشید.

 

معرفی ماژول ورودی دیجیتال (DI) در نمایندگی زیمنس ایران : 

با استفاده از ماژول (Digital Input) DI، می توانید اطلاعات مورد نیاز CPU را از طریق ورودی هایی مانند حسگرها و شستی ها دریافت کنید و از آن ها برای مقاصد مختلفی از جمله روشن کردن یک موتور استفاده نمایید. شکل 1-1، یک ماژول DI 16x24V DC را نشان می دهد.

 

 

انواع ماژول DI از لحاظ اندازه عرض ماژول:

  • ماژول های 25 میلی متری
  • ماژول های 35 میلی متری

 

1- ماژول های 25 میلی متری: این نوع از ماژول های ورودی دیجیتال، دارای کانکتور جلویی 40 پین استاندارد با نام کانکتور جلویی (Front Connector) و با ترمینال های فشاری می باشند.

توجه: کانکتور جلویی، یک کانکتور با تعداد ترمینال های معین است که از آن برای اتصال ورودی های دیجیتال مورد نیاز، با توجه به تعداد کانال های تعیین شده برای ماژول مربوط استفاده می شود. برای مثال، با یک ماژول دارای 16 کانال، می توان تا تعداد 16 ورودی دیجیتال، به 16 پین از 40 پین موجود روی این کانکتور متصل کرد. کانکتور جلویی، در جلو و زیر کاور جلویی نصب می شود.

ماژول های DI با عرض 25 میلی متر، به دلیل عرض کم و در نتیجه اشغال فضای کمتر، در مکان هایی که به تعداد کانال‌های ورودی بیشتر در یک فضای خیلی محدود نیاز باشد، استفاده می شوند.

                                      

2- ماژول های 35 میلی متری: این نوع از ماژول های DI، مانند ماژول های 25 میلی متری دارای یک کانکتور جلویی 40 پین استاندارد می باشند. ترمینال های کانکتور جلویی این نوع ماژول ها، در دو نوع فشاری یا پیچی برای سیم بندی در دسترس است. 

 

انواع ماژول DI، از لحاظ کاربرد :

تمام ماژول های IO، که ماژول های ورودی دیجیتال نیز جزو آن ها محسوب می شوند، از لحاظ کاربرد به چند دسته تقسیم می گردند:

  • (Basic) BA
  • (Standard) ST
  • (High Feature) HF
  • S(High Speed) H

 

1-  (Basic) BA: این نوع از ماژول های DI، همان طور که از نامشان پیداست، ابتدایی می باشند و به دلیل نداشتن پارامترهای قابل تنظیم، از جمله امکانات عیب یابی، برای نیازهای عمومی اتوماسیون به کار می روند. توجه کنید که نوع BA تنها مختص ماژول های دیجیتال است.

 

2- (Standard) ST: این نوع از ماژول ها به دلیل داشتن پارامترهای قابل تنظیم از جمله امکان تنظیم نوع عکس‌العمل ورودی یا خروجی هنگام توقف CPU و قابلیت فعال سازی گزینه هایی به منظور عیب یابی، برای نیازهای استاندارد اتوماسیون استفاده می شوند. نوع ST، در دو نوع ماژول دیجیتال و آنالوگ موجود است و معمولاً در صنایع از این نوع استفاده می شود.

 

3- (High Feature) HF: این نوع از ماژول ها، دارای امکانات بیشتر و عملکردهای پیشرفته تری به منظور رفع نیازهای پیشرفته اتوماسیون می باشند. انواع ماژول  HF که تا کنون ارائه شده اند، عبارتند از:

  • DI 16x24V DC HF
  • DI 32x24V DC HF
  • DQ 32x24V DC/0.5A HF

 

4- S(High Speed) H: این نوع ماژول به دلیل پردازش سریع تر، دارای زمان های پاسخ کوتاه تری می باشد و به همین دلیل برای مواردی که در آن ها به سرعت بالایی برای پردازش ورودی ها و خروجی ها نیاز است، استفاده می شود.

 

انواع ماژول DI، از لحاظ نوع ولتاژ (AC/DC) و تعداد کانال های ورودی:

ماژول های DI از لحاظ نوع ولتاژ و تعداد کانال های ورودی نیز، دارای دسته بندی های مختلفی به شرح زیر می باشند:

1- ماژول های ورودی دارای 16 کانال، با ورودی DC:

  • DI 16x24V DC BA
  • DI 16x24V DC HF
  • DI 16x24V DC SRC BA 

 

2- ماژول های ورودی دارای 32 کانال، با ورودی DC:

  • DI 32x24V DC BA
  • DI 32x24V DC HF

 

3- ماژول های ورودی دارای 16 کانال، با ورودی AC:

  • DI 16x230V AC BA

 

زیمنس سیماتیک، نمایندگی زیمنس در ایران :

در قسمت 8 از سری آموزش های PLC S7-1500 زیمنس به موضوع اجزای نمایشی ماژول DI خواهیم پرداخت. با زیمنس سیماتیک نمایندگی رسمی زیمنس آلمان در ایران همراه باشید.