آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 23: نمایشگر CPU S7-1500

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 23: نمایشگر CPU S7-1500

نمایندگی زیمنس ایران

نمایندگی زیمنس، زیمنس سیماتیک نمایندگی محصولات اتوماسیون زیمنس آلمان در ایران، در نظر دارد علاوه بر فروش محصولات اتوماسیون زیمنس به آموزش های مربوطه به صورت رایگان بپردازد. امید است که با پایان این سری از آموزش که شامل فصل های مختلف است، با سخت افراز، پیکر بندی، برنامه نویسی، عیب یابی و ... آشنا و آموزش دیده باشید. قسمت 23 آموزش شروع فصل جدید PLC S7-1500 زیمنس با عنوان نمایشگر CPU S7-1500   می باشد. با نمایندگی زیمنس ایران همراه باشید

 

زیمنس و نمایشگر CPU S7-1500 

شرکت زیمنس، برای ساده سازی اجرای وظایف اتوماسیون صنعتی، یک سخت افزار جدید با عنوان نمایشگر CPU را منحصراً برای سیستم های اتوماسیون S7-1500 خود ارائه کرده است که توسط آن بسیاری از کارهای مورد نیاز در رابطه با پروژه را که در سری های قبلی برای انجام آن ها به یک سیستم کاملاً جدا، مانند دستگاه PG و نرم افزار مربوط به آن نیاز بود، به راحتی ممکن می کند.

 

نمایشگر CPU S7-1500

نمایشگر سیستم اتوماسیون S7-1500، این امکان را برای کاربر به وجود می آورد تا اطلاعاتی مانند شماره سفارش محصول، شماره نسخه سیستم عامل و نیز شماره سریال ماژول های متصل به CPU را بخواند علاوه بر این، آدرس IP مربوط به CPU و سایر تنظیمات شبکه را نیز می توان بدون استفاده از دستگاه PG و تنها با استفاده از این نمایشگر انجام داد.

از دیگر قابلیت های این نمایشگر، وجود سیستم تشخیص خطا در آن است که با استفاده از این سیستم، می توان خطاهای رخ داده را در قالب یک متن ساده روی نمایشگر مشاهده کرد. از خطاهیی که امکان شناسایی و نمایش آن ها توسط سیستم تشخیص خطای نمایشگر CPU S7-1500 وجود دارد، می توان به خطای مربوط به نبود ولتاژ تغذیه در یک ماژول و خطای قطعی سیم اشاره کرد.

 

انواع نمایشگر CPU

بسته به نوع و مدل CPU، نمایشگرها نیز به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در این فصل، از میان انواع مختلف صفحه نمایش به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

1. نمایشگرهایی با قطر صفحه نمایش 45/3 سانی متری: این نمایشگر ها، در CPUهای زیر به کار می روند (شکل 1-3):

  • CPU 1511-1 PN
  • CPU 1513-1 PN

 

نمایشگر cpu s71500 زیمنس

 

2. نمایشگرهایی با قطر صفحه نمایش 1/6 سانتی متری: این نمایشگرها، در CPUهای زیر به کار می روند (شکل 2-3):

  • CPU 1517-3 PN/DP
  • CPU 1516-3 PN/DP
  • CPU 1512-3 PN
  • CPU 1518-4 PN/DP

 

نمایندگی زیمنس ایران - پی ال سی s7-1500 زیمنس

 

نکته : هر دو نوع نمایشگر، از لحاظ کاربرد یکسان می باشند و منوها و زیر منوهای آن ها نیز مانند یکدیگر است و تنها از نظر ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند.

 

اجزای نمایشگرهای CPU S7-1500

نمایشگرهای CPU S7-1500، از دو بخش زیر تشکیل شده اند:

  • صفحه نمایش: با استفاده از صفحه نمایش می توانید به منوها و تنظیمات موجود در آن ها دسترسی پیدا کنید. شکل 3-3، صفحع نمایش هر دو نوع نمایشگر CPU S7-1500 را نشان میدهد. قسمت های مختلف این صفحه نمایش ها عبارتند از:

 

زیمنس ایران - cpu 1500 زیمنس

 

1- در این قسمت، اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی CPU از قبیل حالت های اجرا (RUN)، توقف (STOP) و خطا نمایش داده می شود؛ به عبارت دیگر در این قسمت، اطلاعات وضعیت CPU در دسترسی قرار می گیرند.

2- در این قسمت، نام منوی انتخابی (برای مثال منوی Overview) نمایش داده می شود. به طور کلی، پنج منو با عناوین Settings، Modules Overview، Diagnostics و Display برای نمایشگرها وجود دارد.

3- در این قسمت، با ورود به منوها و پس از انتخاب یک گزینه خاص، می توان به زیر منوهای آنها دسترسی پیدا کرد و برخی تنظیمات را دران قسمت انجام داد یا حتی می توان اطلاعات مربوط به یک خطای ورودی را در این قسمت و در قالب یک متن ساده مشاهده کرد.

4- در این قسمت، دکمه [OK]، به منظور ورود به یک منو یا زیر منو و دکمه [ESC]، به منظور خروج از یک منو یا زیر منو نمایش داده می شوند. همچنین در برخی از منوها، گزینه های موجود، در چندین صفحه قرار می گیرند که شماره صفحه را نیز می توان در این قسمت مشاهده کرد.

دکمه های کنترل: به منظور دسترسی به امکانات و گزینه های نمایشگرها باید از دکمه های کنترل که در زیر صفحه نمایش قرار دارند، استفاده کنید. شکل 4-3، دکمه های کنترل هر دو نوع نمایشگر CPU S7-1500 را نشان می دهد که عملکرد آنها به شرح زیر می باشد:

  • دکمه های جهتی : برای انتخاب منوها و زیر منوها به کار می روند.
  • [OK]: برای ورود به منوها و زیر منوها استفاده می شود.
  • [ESC]: برای خروج از منوها و زیر منوها استفاده می شود.

 

نمایندگی زیمنس ایران - زیمنس ایران - پی ال سی s71500 زیمنس

 

نکته : در این سیستم، می توان نمایشگر را از روی CPU برداشت یا روی آن قرار داد، بدون آنکه تاثیری در عملکرد CPU (حتی زمانی که CPU در حالت RUN است) داشته باشد. برای برداشتن نمایشگر، مطابق شکل 5-3 ابتدا آن را از CPU جدا کنید و به سمت بالا بکشید تا جایی که با CPU یک زاویه 90 درجه بسازد. روی سطح بالایی نمایشگر، دو عدد شستی (شماره 1) وجود دارد. شستی ها را همزمان فشار دهید و نمایشگر را به سمت خود بکشید؛ سپس آن را از CPU جدا کنید. شکل 6-3، یک CPU 1518-4 PN/DP با نمایشگر جدا شده را نشان می دهد. برای اتصال مجدد نمایشگر به CPU، آن را مطابق شکل 5-3 در زاویه 90 درجه CPU نگه دارید و بدون فشردن شستی های مذکور نمایشگر را به سمت CPU هل دهید.

 

توجه : در منطقه خطرناک Zone 2، اگر نمایشگر در حین کار سیستم اتوماسیون S7-1500  برداشته یا قرار داده شود. میتواند باعث بروز صدمات جانی و مالی شود؛ بنابراین قبل از این کار همیشه منبع سیستم اتوماسیون S7-1500 را قطع کنید. 

 

در این سیستم، برای افزایش عمر نمایشگر، وقتی دمای آن از حد مجاز بیشتر شود، نمایشگر خاموش می شود و زمانی که خنک شد و دمای ان وارد محدوده مجاز شد، دوباره به طور خودکار روشن می گردد. این خاموش شدن نمایشگر، اختلالی در کار عادی CPU، حتی زمانی که  CPU در وضعیت اجرا باشد، به وجود نمی آورد.

دمای مجاز نمایشگر با توجه به طریقه نصب افقی وعمودی CPU متفاوت است. برای دسترسی به دمای مجاز نمایشگر در صورت نصب افقی یا عمودی CPU، می توانید مطابق شکل 7-3 به قسمت مشخصات فنی CPU و قسمت Twchnical specification بروید، سپس وارد قسمت Ambient conditions شوید. بخشی از مشخصات فنی یک نمونه CPU مثلاً CPU 1516-3 PN/DP، در شکل 7-3 نمایش داده شده است. همانطور که دراین شکل مشاهده می کنید، دمای مجاز نمایشگر در دو حالت نصب افقی و عمودی متفاوت است.