آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 24: مزایای CPU S7-1500

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 24: مزایای CPU S7-1500

نمایندگی زیمنس ایران

نمایندگی زیمنس آلمان در ایران، زیمنس سیماتیک می باشد. زیمنس ایران علاوه بر فروش پی ال سی S7-1500 زیمنس، آموزش رایگان پی ال سی S7-1500 زیمنس را در نظر گرفته است. در فصل 3 آموزش PLC S7-1500 به بررسی اجمالی نمایشگر CPU می پردازیم. در قسمت های پیشین به معرفی نمایشگر و انواع آن پرداخته ایم. در این قسمت با موضوع مزایای نمایشگر PLC S71500 زیمنس در خدمت شما کاربران عزیز خواهیم بود با زیمنس ایران همراه باشید. 

 

*** مزایای نمایشگر CPU S7-1500

استفاده از نمایشگر CPU S7-1500، دارای مزایای زیر است:

1- کاهش زمان های مرده، به دلیل وجود سیستم تشخیص خطا: سیستم تشخیص خطای نمایشگر CPU، به دلل دارا بودن امکان نمایش خطا به صورت یک متن ساده، این امکان را برای کاربر فراهم می کند تا بتواند فرآیند عیب یابی را سریع تر انجام دهد. از این رو، به دلیل عدم نیاز به صرف زمان زیاد برای عیب یابی، از اتلاف زمان جلوگیری می شود.

2- تغییر تنظیمات آدرس IP رابط (Interface) شبکه صنعتی پروفی نت بدون نیاز به دستگاه PG: با استفاده از نمایشگر، تغییر تنظیمات مربوط به رابط های اتصال CPU به شبکه های صنعتی، از جمله تغییر آدرس IP این رابط ها، بدون نیاز به اتصال دستگاه PG امکان پذیر است.

3- امکان اختصاص کلمه عبور برای نمایشگر: از دیگر امکانات نمایشگر CPU S7-1500، امکان اختصاص کلمه عبور برای آن است که این کلمه عبور توسط نرم افزار STEP 7 تعیین می شود. نحوه تعیین کلمه عبور برای نمایشگر، در ادامه و در بخش تنظیمات نمایشگر CPU S7-1500 در نرم افزار اورده شده است.

4- امکان دسترسی خواندنی به جداول Watch: با استفاده از این امکان، کاربر می تواند بدون نیاز به دستگاه PG، مقادیر فعلی ورودی ها و خروجی های دیجیتال و آنالوگ را توسط جداول Watch روی نمایشگر CPU S7-1500 مشاهده کند.

5- امکان دسترسی خواندنی به جدول Force: کاربر می تواند با استفاده از جدول Force، در هر زمان که نیاز باشد، IOهای دیجیتال را به صورت اجباری فعال یا غیرفعال کند. به این کار در اصطلاح Forcing گفته می شود. عملیات Forcing در مواقع اضطراری توسط کاربر انجام می شود؛ برای مثال زمانی که یک حسگر دیجیتال خراب شود و نتواند طبق شرایط تعریف شده در برنامه کاربر از خود عکس العمل نشان دهد، تا زمان تعمیر حسگر مذکور، عملیات فعال یا غیر فعال سازی این ورودی دیجیتال به صورت دستی و با استفاده از جدول Force انجام می شود.

 

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس  توجه : نحوه انتخاب جداول Watch و Force برای انتقال به نمایشگر CPU، در بخش 3-3 (تنظیمات نمایشگر CPU S7-1500 در نرم افزار) آورده شده است. همچنین نحوه ایجاد، پیکربندی و کار با جداول مذکور، در فصل 8 بیان خواهد شد.

 

6- امکان تنظیم آدرس های IP مربوط به CPU وکارت های شبکه CP/CM: این امکان از دیگر قابلیت های منحصربه فرد نمایشگر CPU S7-1500 است و مختص پورت های شبکه پروفی نت CPUو همچنین کارتهای شبکه پروفی نت CP/CM می باشد.

 

7- امکان بازیابی اطلاعات وضعیت CPU: با استفاده از قابلیت، می توانید در هر لحظه اطلاعات وضعیت فعلی CPU از جمله وضعیت اجرا (RUN)، توقف (STOP)، خطا و . . . را روی صفحه نمایش نمایشگر پانل CPU S7-1500 مشاهده کنید. اطلاعات وضعیت CPU، به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

رنگ ها:

این رنگ ها که در قسمت بالای نمایشگر (شکل 3-3، شماره 1) نشان داده می شوند، وضعیت فعلی CPU را نشان می دهند و عبارتند از:

  • سبز: این رنگ برای دو مفهوم اجرای عادی برنامه (RUN) و اجرا به همراه الارم (RUN with alarm) به کار می رود. آلارم مذکور مشکلی در اجرای عادی برنامه به وجود نمی آورد.
  • زرد: هنگامی که یک خطا توسط CPU تشخیص داده شود، از این رنگ برای نمایش وضعیت CPU استفاده میشود.
  • قرمز: از این رنگ برای نمایش حالت توقف CPU یا قرار دادن ان در وضعیت STOP، استفاده می شود.
  • سفید: رنگ سفید، در دو حالت به کار می رود:

- برقراری اتصال بین CPU و نمایشگر: از آنجایی که امکان جدا کردن نمایشگر از CPU وجود دارد، اگر این عمل را انجام دهید و مجدداً قصد اتصال نمایشگر به CPU را داشته باشید، آخرین وضعیت CPU، که برقراری اتصال بین این دو نمایشگر و CPU می باشد، با این رنگ نشان داده می شود.

- به روز رسانی سخت افزار نمایشگر: به روز رسانی سخت افزار نمایشگر CPU S7-1500 نیز به عنوان یک وضعیت برای CPU تعریف شده است؛ بنابراین در زمان به روزرسانی سخت افزار نمایشگر CPU S7-1500، اطلاعات وضعیت CPU با رنگ سفید توسط نمایشگر نشان داده می شود.

 

   cpu s71500 آموزش در نمایندگی زیمنس ایران آیکن ها:

 

  • : زمانی که کاربر جلوگیری از دسترسی به CPU، یک سطح حفاظتی پیکربندی می کند، این آیکن در نمایشگر نشان داده می شود. در حالت کلی، چهار سطح حفاظتی ممکن برای دسترسی به CPU S7-1500 وجود دارد که بسته به نیاز، می توانند پیکربندی شوند. این سطوح حفاظتی به شرح زیر می باشند:

Full access (no protection)- : سطح دسترسی پیش فرض است و در این حالت امکان دسترسی کامل به همه اطلاعات CPU وجود دارد.

Read access- : در این سطح، امکان دسترسی از نوع فقط خواندنی (Read-only) به اطلاعات  CPU وجود دارد.

HMI access- : در این سطح از دسترسی، تنها می توان به اطلاغات تشخیص و عیب یابی (Diagnostics) و همچنین کاربردهای HMI دسترسی داشت. منظور از کاربردهای HMI، برقراری ارتباط دستگاه HMI مانند SIMATIC TP700 Comfort با دستگاه (CPU S7-1500) و تبادل اطلاعات بین این دو می باشد.

No access (full protection)- : با پیکربندی این سطح از دسترسی برای CPU، امکان هیچ نوع دسترسی به اطلاعات، قبل از وارد کردن کلمه عبور تعریف شده برای CPU وجود ندارد؛ به عبارت دیگر، CPU در این سطح دسترسی، کاملاً حفاظت شده خواهد بود.

 

  • نشان توقف در CPU - آموزش پی ال سی S71500 زیمنس در نمایندگی زیمنس ایران : زمانی که یک وقفه در CPU فعال باشد، این آیکن در نمایشگر نشان داده می شود. وقفه در واقع یک بلوک برنامه نویسی (غیر از بلوک اصلی برنامه نویسی OBI) است که بر حسب نیاز ایجاد و برنامه نویسی می شود. زمانی که وقفه فعال شود، اجرای عادی برنامه در بلوک اصلی برنامه نویسی متوقف و بلوک اجرا می گردد. پس از اجرای بلوک وقفه، اجرای عادی برنامه در بلوک اصلی برنامه نویسی ادامه می یابد.
  • نمایندگی زیمنس ایران : تا زمانی که یک خطا در CPU فعال باشد، این آیکن در نمایشگر نشان داد ه می شود.
  • نمایندگی زیمنس ایران - زیمنس سیماتیک - آموزش پی ال سی s71500: زمانی که جدول Force در CPU فعال باشد، این آیکن در نمایشگر نشان داده می شود.