آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 26: تنظیمات نمایشگر S7-1500 زیمنس

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 26: تنظیمات نمایشگر S7-1500 زیمنس

نمایندگی زیمنس : تنظیمات نمایشگر CPU S7-1500 در نرم افزار

نمایندگی زیمنس ایران در فصل سوم آموزش پی ال سی S7-1500 زیمنس بررسی اجمالی در مورد CPU S7-1500 زیمنس دارد. نمایشگر S7-1500 زیمنس یکی از مهمترین اجزا می باشد. اطلاعات مفیدی از طریق CPU در اختیار کارشناسان قرار می دهد. نمایشگر CPU  انواع مختلفی دارد و طبق معیار های مختلفی دسته بندی می شوند (مدل CPU). استفاده از CPU مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت که در قسمت 24 (مزایای نمایشگر CPU) می توانید مزایا را به طور کامل مطالعه فرمایید. برای دسترسی به منو و گزینه ها می توانید از دکمه های جهت نما که بر روی CPU تعبیه شده استفاده نمایید. 

 

 

تنظیمات نمایشگرCPU S7-1500  در نرم افزار

در نرم افزار STEP7 و در زبانه properties مربوط به CPU S7-1500 ،نیز تنظیماتی برای نمایشگر CPU در نظر گرفته شده است.این تنظیمات در زیرمجموعه گزینه Display از منوی سمت چپ قرار دارند. در ادامه به تشریح گزینه های موجود در زیرمجموعه گزینه Display می پردازیم:

  General : با انتخاب این گزینه از منوی سمت چپ، در سمت راست پنجره تنظیمات و گزینه های مربوط به آن نمایان می شوند. در این قسمت، پارامترهای زیر قابل تنظیم می باشند:

  1. Standby mode  Display :از منوی گشودنی Time to standby mode این قسمت، می توان مدت زمانی را که پس از آن، حالت standby صفحه نمایش فعال می شود، از بین گزینه های 30 seconds Disabled , 30 minutes تعیین کرد.
  2. Energy saving mode:از طریق منوی گشودنی Energy saving mode  Time toدر این قسمت می توان مدت زمانی را که پس از آن، حالت ذخیره سازی انرژی (Energy saving mode) صفحه نمایش فعال می شود، انتخاب کرد. این زمان می تواند تا حداکثر 30 دقیقه انتخاب شود.
  3. Display Language: با استفاده از منوی گشودنی این قسمت، می توان زبان نمایشگر CPU را تعیین کرد.

 

 Automatic update: این گزینه برای تنظیم فاصله زمانی برای به روزرسانی نمایشگر CPU S7-1500 است که این زمان به طور پیش فرض روی 5 ثانیه تنظیم شده است. از طریق منوی گشودنی  Time unit update می توانید این زمان را تغییر دهید.

 Password: این بخش شامل قسمتی با عنوان Display protection می باشد. در این بخش، می توان یک کلمه عبور برای نمایشگر CPU S7-1500تعیین کرد و به این ترتیب نمایشگر را از دسترسی های غیرمجاز حفاظت نمود.

این قسمت شامل گزینه هایی به شرح زیر است:

  1. Enable display protection :با فعال کردن این گزینه، نمایشگر CPU S7-1500 از طریق تعیین یک کلمه عبور محافظت می شود.
  2. Password:در این قسمت می توان کلمه عبور مورد نظر برای حفاظت نمایشگر را وارد کرد.
  3. Confirm password:پس از وارد کردن کلمه عبور در قسمت Password ،باید مجدداً برای تایید، آن را در این کادر نیز وارد کنید.
  4. Time until automatic logoff: از طریق این منوی گشودنی، مدت زمانی که پس از آن، نمایشگر به طور خودکار Logoff می شود، تعیین می گردد.شایان ذکر است که زمان تعیین شده، پس از وارد کردن کلمه عبور و ورود به نمایشگر فعال می شود.

 

 Watch tables : در این بخش جداول Watch  پیکربندی شده برای استفاده در نمایشگر cpu انتخاب می شوند.بنابراین کاربر می تواند هنگام اجرای cpu ، جداول Watch  مورد نظر را از روی نمایشگر و منوی مربوط انتخاب کند و وضعیت فعلی I/O  های تعریف شده در جدول را مانیتور نماید.

مراحل انتخاب جدول Watch پیکربندی شده برای انتقال به نمایشگر cpu به شرح زیر می باشد:

1- ابتدا روی گزینه Add new watch table در شکل 3-48 دو بار کلیک کنید،  با این کار شکل به صورت شکل تغییر می کند و یک سطر جدید در ستون name برای نمایش نام جدول watch انتخاب شده و ستون Access  برای نمایش سطح دسترسی ممکن برای جدول مذکور در نمایشگر cpu s7-1500 ،ایجاد می شود.

2-در ستون name روی سطر ایجاد شده که بدون نام است ، کلیک کنید تا پنجره ای نمایان شود.در این پنجره ، علاوه بر جداول watch ، جدول force نیز قابل انتخاب است.

 

3-جدول های watch و force پیکربندی شده در نرم افزار را یک به یک انتخاب کنید و سپس کلید <Enter  > را فشار دهید تا نتیجه نمایان شود.همانطور که مشاهده می کنید، جدول های watch پیکربندی شده در نرم افزار ، انتخاب شده اندو آماده انتقال به نمایشگر cpu می باشند.

 

 User-defind logo: از دیگر امکانات منحصر به فرد نمایشگر CPU S7-1500، قابلیت انتخاب یک تصویر به عنوان لوگو برای نمایش در صفحه نمایش نمایشگر می باشد.لوگوی انتخابی می تواند مربوط به پروژه تعریف شده با این CPU یا نشان دهنده استفاده از CPU مربوط در یک مجموعه خاص باشد. شایان ذکر است که لوگوی انتخابی همراه با دانلود پیکربندی سخت افزار، به CPU منتقل و به نمایشگر اعمال می شود.

برای درج لوگو ابتدا از قسمت User-defind logo ،گزینه های User-defind logo page   و Adapt logo رافعال نمایید.سپس با فشردن دکمه Browse، تصویر لوگوی مورد نظر را انتخاب کنید.

 

تصویر آپلود شده به cpu ، پس از قرارگرفتن در صفحه اصلی نمایشگر، در دو حالت زیر نمایش داده می شود:

 نمایش خودکار:در این حالت، عکس پس از 60 ثانیه، به طور خودکار در صفحه اصلی نمایشگر دستگاه نمایش داده می شود.

 نمایش دستی: در این حالت، با فشردن دکمه  [ESC] در صفحه اصلی نمایشگر،عکس مربوط نمایش داده می شود و برای مخفی کردن عکس کافی است یک دکمه دلخواه را از روی نمایشگر فشار دهید.

 

شبیه ساز نمایشگر CPU S7-1500

برای تسریع روند آشنایی با نحوه کار نمایشگرهای CPU S7-1500 ،یک شبیه ساز توسط شرکت زیمنس برای این نمایشگرها در نظر گرفته شده است.این شبیه ساز CPU های زیر را پوشش می دهد:

 CPU 1511-1 PN

 CPU 1513-1 PN

 CPU 1515-2 PN

 CPU 1516-3 PN/DP

 CPU 1516F-3 PN/DP

 CPU 1518-4 PN/DP

 CPU 1518F-4 PN/DP