آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 27: پانل های اپراتوری HMI

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 27: پانل های اپراتوری HMI

نمایندگی زیمنس و پانل های اپراتوری :

نمایندگی زیمنس، فصل 4 آموزش PLC S7-1500 زیمنس را آغاز کرده است. زیمنس سیماتیک علاوه بر فروش پی ال سی S7-1500 زیمنس به آموزش رایگان به صورت رایگان در چندین فصل که شامل قسمت های مختلفی می شود را در اختیار کاربران قرار می دهد. در فصل 4 شما را با مباحث زیر آشنا خواهیم کرد:

  1. پانل اپراتوری TP700 Comfort
  2. انواع پانل های  Comfort
  3. ویژگی های پانل های استاندارد Comfort
  4. نصب پانل های استاندارد Comfort

 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش پی ال سی S71500 زیمنس - فروش پی ال سی  PLC S7-1500 زیمنس

 

آشنایی با پانل های اپراتوری : 

از پانل های اپراتوری (HMI Panels)، به منظور نمایش وضعیت سیگنال های موجود در فرآیندهای صنعتی استفاده می شود که امکان نظارت بر فرآیند های مورد نظر را بدون نیاز به حضور مستقیم در محل اجرا فرآیندهای صنعتی ممکن می سازد. این پانل ها به دلیل فراهم کردن امکان نظارت و کنترل یک فرآیندصنعتی، به عنوان مکمل سیستم های اتوماسیون محسوب می شود و به همین دلیل به عنوان یک جز جدایی ناپذیر، در صنایع مختلف و به همراه سیستم های اتوماسیون مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

نمایندگی زیمنس و معرفی سیستم HMI :

سیستم (HMI (Human Machine Interface  به معنای سیستمی برای برقراری ارتباط بین انسان و ماشین است. با استفاده از این سیستم، کاربر می تواند بدون نیاز به حضور مستقیم در محل اجرای یک فرآیند صنعتی، به اطلاعات فرآیند در حال اجرا دسترسی داشته باشند و آن را مانیتور کند. امروزه سیستم HMI، در بسیاری از صنایع بزرگ از جمله صنایع خودرو سازی، فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد. 

مثلا در هنگام ساخت یک قطعه فلزی در کارخانه، می توان با استفاده از این سیستم، وضعیت روشن یا خاموش بودن یک موتور را مانیتور کرد. شایان ذکر است که در صورت لزوم می توان از طریق پانل های HMI فرمان هایی را نیز به خروجی های دیجیتال یا آنالوگ ارسال نمود. 

 

صفحات HMI :

صفحات HMI، توسط نرم افزار WinCC طراحی می شوند و سپس برای انجام عملیات مانیتورینگ یک فرآیند صنعتی، به سیستم مانیتورینگ یا همان دستگاه HMI دانلود می گردند. صفحات HMI در واقع شامل اشیای گرافیکی ای می باشند که از آن ها برای نمایش وضعیت فعلی یک فرآیند صنعتی استفاده می شود. 

 

پانل های اپراتوری SIMATIC Comfort

پانل های اپراتوری خانواده SIMATIC Comfort، جدیدترین نسل از پانل های اپراتوری عرضه شده توسط شرکت زیمنس می باشند که به دلیل دارا بودن رابط پروفی نت، سازگاری بیشتری با PLC های سری S7-1500 دارند. این پانل ها، دستگاه های اپراتوری پیشرفته ای می باشند که برای کاربرد های مشکل و پیچیده HMI طراحی شده اند. پانل های خانواده SIMATIC Comfort، دارای نمایشگرهایی با صفحه پهن (Wide screen) می باشند که به دو صورت لمسی (Touch) یا دارای دکمه های کنترل (Key) موجودند. همچنین در این پانل ها یک پردازشگر X86 یا ARM، برای انجام عملیات پردازشی تعبیه شده است. این پانل ها می توانند برای هر کاربردی بهینه شوند و با آن شرایط سازگار گردند. 

در مقایسه پانل های جدید Comfort با سری های قبلی، می توان به امکان پیکربندی این پانل ها در جدیدترین محیط مهندسی عرضه شده توسط زیمنس یعنی نرم افزار STEP7 و دارا بودن رابط شبکه صنعتی پروفی نت برای اتصال به سیستم های اتوماسیون پیشرفته زیمنس S7-1500 اشاره کرد. 

پانل های Comfort، با استفاده از نرم افزار WinCC Advanced/Comfort/Professional TIA Portal V13 و بالاتر، پیکربندی می گردند. این نرم افزار را باید بر روی یک سیسستم PC/PG نصب کنید.