آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 28: اجزای پانل

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 28: اجزای پانل

نمایندگی زیمنس و آموزش PLC S7-1500 زیمنس

نمایندگی زیمنس ایران در نظر دارد علاوه بر فروش پی ال سی S7-1500 زیمنس، آموزش هایی که شامل سخت افزار و نرم افزار PLC می شود را به صورت رایگان در قسمت های مختلف ارائه دهد. فصل جدید و 4 آموزش را پانل های اپراتوری که به HMI شناخته می شوند اختصاص داده ایم. در قسمت 27 آموزش، به معرفی سیستم HMI پرداخته ایم. در قسمت 28 در مورد اجزای HMI صحبت خواهیم کرد با نمایندگی زیمنس همراه باشید. 

 

*** اجزای پانل های Comfort :

در این بخش، به بررسی اجزای تشکیل دهنده سیستم های مانیتورینگ خانواده SIMATIC Comfort Panel می پردازیم. با زیمنس سیماتیک، نمایندگی محصولات زیمنس همراه باشید. اجزای HMI عبارتند از :

  1. نمایشگر
  2. رابط کاربری
  3. کانکتور منبع تغذیه
  4. رابط های اتصال
  5. حافظه ها

 

اجزای HMI : نمایشگر

پانل های Comfort، یک نمایشگر TFT با وضوح بالا دارند که دارای صفحه پهن (Wide screen) با عرض 4 تا 22 اینچ و 16 میلیون رنگ می باشد. همچنین زاویه نمایش آن وسیع است و قابلیت تاریک نمایی دارد. 

 

 نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس توجه : نمایشگر TFT، نوعی نمایشگر LCD است که از تکنولوژی Thin Film Transistor به منظور بهبود کیفیت تصویر بهره می برد. از این نوع نمایشگر، در مانیتور کامپیوتر، گوشی های تلفن همراه، سیستم های ناوبری و پروژکتورها نیز استفاده می شود. 

 

اجزای HMI : رابط کاربری

برقراری ارتباط بین کاربر و پانل های Comfort به سه طریق زیر انجام می شود :

  1. Touch Panel) TP)
  2. Key Panel) KP)
  3. Key and Touch Panel) KTP)

 

 Touch Panel) TP) : در این نوع پانل ها، برقراری ارتباط از طریق صفحه لمسی دستگاه انجام می شود. این پانل ها به اندازه نمایشگر های 7،9،12،15،19،22 اینچی در دسترسند. پردازشگر این نوع پانل ها X86 است. تصویر زیر یک پانل TP900 Comfort را نشان می دهد. 

 

آموزش HMI - نمایندگی زیمنس

 

 Key Panel) KP) : برقراری ارتباط در این مجموعه از پانل ها، توسط صفحه کلید آن ها، کهه شامل دکمه های سیستمی و دکمه های تابع روی دستگاه است انجام می شود. پانل های KP با نمایشگرهای 4، 7، 9، 12، 15 اینچی در دسترس اند. این پانل ها نیز مانند پانل های TP، از پردازشگر X86 استفاده می کنند. یک نمونه KP900 Comfort در زیر نمایش داده شده است و قسمت های مختلف آن معرفی شده است.

  1. دکمه های سیستمی (System Keys) : دکمه های الفبایی عددی
  2. دکمه های سیستمی (System Keys) : دکمه های کنترلی
  3. دکمه های سیستمی (System Keys) : دکمه های مکان نما (جهت نما)

 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

 Key and Touch Panel) KTP) : در پانل های KTP، برقراری ارتباط توسط صفحه کلید و صفحه لمسی دستگاه صورت می پذیرد. این پانل با نمایشگر 4 اینچی در دسترس است و نوع پردازشگر به کار رفته در آن ARM می باشد. شکل زیر، پانل KTP400 Comfort را نشان می دهد. 

 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش HMI

 

اجزای HMI : کانکتور منبع تغذیه 

هر پانل Comfort، برای روشن شدن به یک ولتاژ تغذیه  24V DC نیاز دارد. برای اتصال ولتاژ تغذیه به پانل های Comfort، یک کانکتور در پشت این پانل ها تعبیه شده است. 

در صورتی که یک ولتاژ تغذیه 24V DC را به پانل متصل کنید، پانل به طور خودکار روشن می شود. 

شایان ذکر است که هنگام سفارش پانل، یک عدد ترمینال نیز به همراه آن برای سهولت در اتصال ولتاژ تغذیه تحویل داده می شود. 

زیمنس ایران - نمایندگی زیمنس ایران - آموزش HMI

 

 

 

اجزای HMI : رابط اتصال 

دستگاه های HMI (پانل Comfort) نیز مانند دستگاه های PLC (سیستم اتوماسیون S7-1500)، دارای رابط هایی می باشند که از طریق آن ها می توانند به شبکه های صنعتی و دستگاه هایی مانند پرینتر یا صفحه کلید متصل شوند. این رابط ها عبارتند از :

 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش HMI پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

1. کانکتور منبع تغذیه

2. محل اتصال سیم زمین 

3. رابط MPI/PROFIBUS برای اتصال به شبکه صنعتی پروفی باس یا MPI.

4. رابط پروفی نت Gigabit برای مدل های 15 اینچی و بزرگتر، برای اتصال به شبکه صنعتی پروفی نت.

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس (تفاوت رابط پروفی نت با رابط پروفی نت Gigabit، در سرعت انتقال اطلاعات توسط آنها است. سرعت انتقال رابط پروفی نت 1000Mbit/s Gigabit  و سرعت انتقال رابط پروفی نت 100Mbit/s می باشد. )

 

5. دو رابط پروفی نت، برای اتصال به شبکه صنعتی پروفی نت.

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس (پانل های KP400 Comfort و KTP400 Comfort دارای یک رابط پروفی نت می باشند. ) 

6. پورت USB نوع A، برای اتصال دستگاه های جانبی مانند پرینتر یا صفحه کلید، تعداد این نوع پورت های USB، در مدل 4 اینچی، یک پورت، در مدل های 7, 9, 12 اینچی، دو پورت و در مدل های 15, 19, 22 اینچی، سه پورت است.

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس (از پورت USB نوع A، نمی توان برای اتصال PC/PG پیکربندی، به منظور راه اندازی دستگاه HMI استفاده کرد. منظور از PC/PG پیکربندی، سیستمی است که نرم افزار WinCC روی آن نصب شده است و توسط آن، دستگاه HMI پیکربندی می شود. )

7. ورودی/خروجی صدا برای اتصال بلندگو

8. پورت USB نوع Mini-B پورتی است که به طور خاص برای اتصال PC/PG پیکر بندی و راه اندازی دستگاه HMI در نظر گرفته شده است. از این پورت نمی توان برای اتصال دستگاه های جانبی استفاده کرد. تعداد این نوع پورت، برای همه پانل های Comfort (از 4 الی 24 اینچ)، یک عدد است. 

 

اجزای HMI : حافظه

انواع حافظه های مورد استفاده در پانل های Comfort عبارتند از : 

1. حافظه داخلی : از حافظه داخلی برای ذخیره سازی اطلاعات سیستم عامل، فایل پروژه، کد های License، مدیریت کاربری (User Administrator) و دستور العمل ها (Recipes) استفاده می شود. (دستور العمل، مجموعه ای از اطلاعات مربوط به هم است. برای مثال تنظیمات پارامتر یک دستگاه یا اطلاعات یک محصول، نمونه هایی از یک دستور العمل می باشند.)

2. کارت حافظه : برای حفاظت از اطلاعات ذخیره شده در برابر خرابی تغذیه دستگاه HMI، از یک کارت حافظه در پانل های Comfort استفاده می شود. در صورت خرابی منبع تغذیه، اگر کارت حافظه موجود باشند، هیچ اطلاعاتی از بین نخواهند رفت. کارت حافظه قابل استتفاده در پانل های Comfort، از نوع SD است. در صورت خرابی تغذیه، اگر دستگاه HMI خاموش شود، می توان از اطلاعات موجود در این کارت حافظه استفاده کرد. بهترین گزینه برای تضمین پایداری اطلاعات ذخیره شده در کارت حافظه، استفاده از SIMATIC HMI Memory با ظرفیت بیشتر از 2GB می باشد.

اطلاعاتی که میتوانند روی کارت حافظه ذخیره شوند شامل Logs، Backups، Recipes می باشند.

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس  توجه : از Log، برای ثبت اطلاعات مربوط به یک فرآیند در قالب  Data logging (سیگنال ها) و Alarm logging استفاده می شود. 

 

3. کارت حافظه سیستم : کارت حافظه سیستم (System Memory Card)، برای راه اندازی دستگاه HMI، داخل آن قرار می گیرد. روی کارت حافظه سیستم، نمی توان اطلاعات را ذخیره کرد. از یک کارت حافظه SIMATIC HMI Memory Card با ظرفیت 2GB می توان به عنوان کارت حافظه سیستم استفاده کرد و سایر کارت های حافظه، توسط دستگاه HMI به عنوان کارت حافظه سیستم شناسایی نمی شوند. شایان ذکر است که وجود کارت حافظه سیستم برای راه اندازی دستگاه HMI الزامی است. 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش PLC HMI

 

اسلات های کارت حافظه

همه پانل های خانواده Comfort، دارای دو اسلات برای قرار دادن کارت های حافظه SD و کارت حافظه سیستم می باشند. این اسلات ها در پشت پانل قرار گرفته اند و توسط یک درپوش کشویی پوشانده می شوند.