آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 31: بررسی TP700 Comfort

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 31: بررسی TP700 Comfort

نمایندگی زیمنس ایران و بررسی پانل استاندارد خانواده Comfort

نمایندگی زیمنس در فصل 3 به منظور آشنایی بیشتر با مبحث آموزش پانل ها به بررسی یکی از مهمترین پانل های Comfort یعنی پانل TP700 Comfort می پردازد. زیمنس سیماتیک نماینده برتر زیمنس آلمان در ایران همراه باشید. 

 

پانل استاندارد TP700 Comfort 

این پانل دارای صفحه نمایش 7 اینچی و نمایشگر TFT با صفحه پهن و لمسی است. نوع پردازشگر به کار رفته در این پانل، X86 است. این پانل دارای 40 درصد فضای نمایشی بیشتر (برای طراحی صفحات HMI)، در مقایسه با سری های دیگر پانل های Comfort است.

شایان ذکر است که شرکت زیمنس، این دستگاه HMI را به عنوان یک جایگزین نوآورانه برای پانل های TP 277 و TP177B، از سری پانل های خانواده SIMATIC PANEL و همچنین مولتی پانل MP 177 6 از سری پانل های خانواده SIMATIC MULTI PANEL معرفی کرده است. 

 

نمایندگی زیمنس ایران- آموزش پی ال سی s71500 زیمنس    نمایندگی زیمنس ایران - TP700 Comfort

 

نمایندگی زیمنس - مشخصات فنی TP700 Comfort

بخش (Transfer(upload/download در انتهای جدول آمده است، مربوط به واسطه های موجود برای عملیات آپلود و دانلود می باشد. همانطور که مشاهده می کنید، سه واسطه انتقال MPI/PROFIBUS، USB و  Ethernet برای این منظور وجود دارند و می توانید با استفاده از هر کدام واسطه های مذکور، عملیات آپلود و دانلود پروژه به پانل TP700 Comfort را انجام دهید. از میان واسطه های موجود، واسط USB به دلیل قیمت پایین تر و همچنین اشغال فضای کمتر، می تواند انتخاب بهتری برای انجام عملیات انتقال باشد. 

 

 

برنامه های نصب شده بر روی پانل TP700 Comfort : 

به طور پیش فرض، برنامه هایی روی پانل TP700 Comfort نصب شده اند به شرح زیر می باشد : 

 نرم افزار Viewer، برای نمایش فایل های PDF، Word ،Excel

 نرم افزار Media Player، برای ویندوز CE

 نرم افزار Internet Explorer، برای ویندوز CE

 

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس ویندوز CE، سیستم عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت، برای سیستم هایی که امکان نصب ویندوز های معمول برای آن ها وجود ندارد ارائه شده است. آخرین نسخه عرضه شده این ویندوز تاکنون، از پزدازنده های Intel X86، ARM، MIPS و SHx پشتیبانی می کند. ویندوز CE برای ابزارها و دستگاه هایی که مانند TP700 Comfort حافظه کمی دارند، بهینه شده است. این ویندوز بیشتر برای کامپیوتر های قابل حمل استفاده می شود و بر اساس زابط گرافیکی کاربر (GUI) کار می کند. طراحی وسایل الکترونیکی کنترلی توسط ویندوز CE بسیار آسان است و برای ساخت وسایل کامپیوتری پیشرفته از این ویندوز استفاده می شود. به همین دلیل است که ویندوز CE، بیشتر کاربرد فنی دارد. 

 

نمایندگی زیمنس- زیمنس سیماتیک - اموزش plc s71500

 

پارامترهای پانل TP700 Comfort:

برای دسترسی به پارامترهای این پانل، در نرم افزار STEP7، مراحل زیر را طی کنید:

1. در نمودار درختی، از زیر مجموعه دستگاه (HMI (TP700 Comfort روی گزینه Device Configuration دابل کلیک نمایید. 

2. در زبانه Device view، روی پانل TP Comfort کلیک نمایید. در این حالت، پارامترهای این پانل در قسمت پایین این پنجره و در زبانه Propertise، قابل مشاهده خواهند بود.

 

از میان پارامتر های موجود برای پانل TP700 Comfort، دو پارامتر [PROFINET Interface [X1 و MPI/DP Interface از اهمیت بیشتری برخوردارند. این دو پارامتر، برای تنظیم آدرس دستگاه HMI در شبکه های مختلفف اعم از پروفی باس و پروفی نت و برخی تنظیمات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. 

در تصویر زیر گزینه های موجود برای تنظیم Ethernet address را برای رابط پروفی نت دستگاه HMI را نشان می دهد. در این شکل می توان به آدرس IP اختصاص داده شده به پورت اترنت دستگاه HMI، دسترسی پیدا خواهند کرد. این آدرس IP قابل تغییر می باشد. 

 

نمایندگی زیمنس ایران - زیمنس سیماتیک - اموزش پی ال سی plc s71500 زیمنس

 

پانل TP700 Comfort را می توان با استفاده از رابط های زیر راه اندازی کرد:

 رابط PROFINET/Industrial ETHERNET

 رابط PROFIBUS

 رابط MPI

 رابط USB