اجرای پروژه اول با PLC های سری S7 300/400 توسط نمایندگی زیمنس

>اجرای پروژه اول با PLC های سری S7 300/400 توسط نمایندگی زیمنس
تعریف پروژه
مدار نشان داده شده در شکل زیر را توسط PLC پیاده سازی نمایید.




رویه کاری پروژه توسط نمایندگی رسمی زیمنس زیمنس سیماتیک

همانگونه که در شکل مشاهده میشود با فشردن شستی استارت I کنتاکتور KIM وارد مدار شده و کنتاکت باز KIM که در موازات استارت I قرار دارد بسته شده و مدار در حالت کاری باقی می ماند ( با برداشتن دست از روی شستی استارت ، کنتاکت باز KIM جریان را به کنتاکتور KIM می رساند ) و از شستی استپ 0 به منظور قطع مدار تحت هر شرایطی استفاده می شود.

نیاز های سخت افزاری

با توجه  به حجم کم مساله می­توان از CPU های مدل  پایین تر  که  دارای قیمت مناسب تری  نیز می­باشند استفاده کرد ما برای این پروژه CPU 312 را پیشنهاد می­کنیم .

1) پس از انتخاب رک ، مطابق شکل  آن را در تابلو برق خود و یا محلی که قرار است PLC مستقر شود نصب نمایید .






2) به منظور تعریف رک به صورت نرم افزاری مراحل زیر را طی نمایید .

پروژه ای به نام BASIC  ایجاد  کرده  و  CPU 312 را انتخاب کنید ( از طریق مسیر New Project Wizard<<File ) .






مانند آنچه در شکل زیر نشان داده شده است بر روی Siamatic 300 Station کلیک کرده تا Hardware نمایش داده شود آنگاه برروی Hardware دابل کلیک نمایید.



پس از کلیک کردن بر روی Hardware نرم افزار HW Config به منظور تکمیل پیکربندی سخت افزاری باز میشود .




1) به منظور تعریف تغذیه  زیمنس PLC پس از انتخاب آن ( یکی از سه گزینه PS 307 2A،PS 307 5A، PS 307 10A) ، که برای این پروژه ما منبع تغذیه PS 307 2A را انتخاب کرده ایم ، و آنرا از منوی سمت راست نرم افزار HW Config  انتخاب کرده و با نگه داشتن دکمه موس به سمت ریل بیاورید و درجاییکه نرم افزار به شما اجازه داد (اسلات شماره 1) جاگذاری نمایید.
پس از جایگذاری منبع تغذیه زیمنس ، این المان به لیست رک اضافه خواهد شد.



2) پس از تعریف منبع حال نوبت آن میرسد که ورودی و خروجی های PLC زیمنس را تعریف نماییم در واقع در این بخش نحوه ارتباط PLC با دنیای خارج از آن را معین میکنیم.

      با توجه به این مطلب که تعداد ورودی و خروجی هایی که PLC با آن در ارتباط میباشد کم است پس میتوان یک کارت ورودی زیمنس / خروجی دیجیتال 8  زیمنس کاناله ا انتخاب کرد.





3) با توجه به مطالب عنوان شده ، میبایست که از قسمت سمت راست نرم افزار HW Config و در منوی مربوط به ورودی و خروجی ها (SM) موارد مورد نظر را انتخاب کرد.
 بر روی کارت نشان داده شده کلیک کرده و با نگه داشتن موس آنرا در اسلات شماره 4 جایگذاری نمایید.




 پس از جایگذاری در رک ، نمایش آن مطابق شکل زیر خواهد شد.





تذکر : اسلات شماره 3 مربوط به IM زیمنس میباشد . IM ماژول ارتباطی  زیمنس به منظور اضافه نمودن ماژول های ورودی و خروجی افزایشی زیمنس و تامین ارتباط مابین آنها میباشد.

4) پس از اتمام مراحل مربوط به پیکربندی سخت افزاری ، حال از مسیر نشان داده شده در شکل زیر آیکن Save و یا Save and Compile را انتخاب کرده و پیکربندی را ذخیره نمایید ( گزینه Save and Compile را انتخاب نمایید تا در صورت بروز خطا نرم افزار پیغام مربوطه را اعلام نماید).




نحوه ی سخت افزاری جاگذاری ماژول ها  زیمنس نیز به صورت زیر میباشد.





5) حال نوبت به برنامه نویسی PLC  زیمنس میباشد بدین منظور در منوی اصلی Simatic Manager  زیمنس و در قسمت S7Program1 و زیر قسمت Block برروی OB1 (بلوکی که برنامه نویسی PLC های زیمنس در آن انجام میگیرد ) دابل کلیک شود.





پس از کلیک کردن بر روی OB1 نرم افزار مربوط به برنامه نویسی PLC های مدل 300 و 400  زیمنس باز میشود.




با توجه به صورت مساله روند حل برنامه مطابق شکل زیر خواهد بود.




همانگونه که در شکل دیده میشود بجای آدرس علامت سوال قرار گرفته است (؟؟؟) زیرا هنوز از لحاظ سخت افزاری این آدرس دهی تنظیم نشده است فلذا به منظور تطبیق آدرس دهی نرم افزاری با سخت افزار PLC زیمنس، روند زیر را دنبال نمایید.

به منظور تعیین آدرس میبایست که به جدول آدرس دهی ورودی و خروجی دیجیتال زیمنس  مراجعه کرد.





6) در قسمت پیکربندی مشاهده کردیم که این پروژه تنها دارای یک رک میباشد که شماره آن نیز صفر است و با توجه به اینکه : * ماژول ورودی و خروجی دیجیتال زیمنس در اسلات شماره 4 قرار دارد و با توجه به جدول ، آدرسی که به این ورودی اختصاص داده میشود برابر صفر است . بدین معنی که آدرس ورودی دیجیتال ما I 0.0 خواهد بود و با توجه به اینکه این کارت ورودی دارای 8 ورودی زیمنس میباشد فلذا از آدرس I 0.0 تا I 0.7 در اختیار این ورودی قرار بگیرد و آدرس خروجی دیجیتال نیز از I 1.0 تا I 1.7 خوهد بود. 

زیمنس سیماتیک نماینده رسمی زیمنس در ایران




 




با توجه به آدرس های تطبیق داده شده برنامه را به صورت زیر آدرس دهی مینماییم.









7) اکنون میبایست برنامه را ذخیره نمایید . مانند آنچه در شکل زیر مشاهده میشود بر روی آیکن Save کلیک نمایید.
شکل سخت افزاری پروژه نیز به صورت زیر میباشد.



8) پس از اتمام برنامه نویسی میبایست برنامه نوشته شده را به همراه پیکربندی سخت افزاری به PLC دانلود نمایید بدین منظور مراحل زیر را طی نمایید :

کابل ارتباطی بین کامپیوتر و PLC زیمنس را جهت ایجاد ارتباط Online متصل نموده تا بتوان برنامه کنترلی را به همراه پیکربندی سخت افزاری انجام شده در پروژه STEP7 به داخل PLC زیمنس بارگذاری نمود و همچنین امکان آپلود کردن اطلاعات از PLC به کامپیوتر نیز میسر شود.




کلید مربوط به منبع تغذیه زیمنس را در حالت روشن (ON) قرار داده . در این حالت LED مربوط به تغذیه 5 VDC بر روی CPU روشن خواهد شد .

سلکتور سوئیچ روی ماژول CPU  زیمنس را در حالت STOP قرار داده در این حالت LED قرمز رنگ مربوط به مد STOP موجود بر روی CPU روشن میشود .

ریست کردن CPU زیمنس به شکلی که مد سلکتور سوئیچ را در موقعیت MRES به مدت کمتر از 3 ثانیه نگه داشته تا LED قرمز رنگ STOP شروع به چشمک زدن نماید .

سلکتور سوئیچ را رها کرده و دوباره آن را در موقعیت MRES حداکثر به مدت 3 ثانیه نگه داشته تا LED قرمز رنگ این بار به سرعت شروع به چشمک زدن بکند ، در این صورت CPU زیمنس ریست شده است . با ریست کردن حافظه ، اطلاعات موجود در CPU  زیمنس پاک شده و در موقعیت مقداریابی جدید قرار میگیرد .

چنانچه LED قرمز رنگ به سرعت چشمک نزد مراحل بالا مجدد تکرار شود .

پس از ریست کردن CPU زیمنس ، سلکتور سوئیچ را جهت دانلود برنامه در مد STOP قرار دهید .

برنامه SIMATIC MANAGER زیمنس را اجرا کرده و سپس پروژه ای که میبایست در CPU زیمنس بارگذاری شود را باز نمایید . افزون بر پنجره مذکور که در حالت Offline باز شده است ، پنجره Online از مسیر منوی View >> Online باز میگردد . وضعیت Offline و Online پنجره ها توسط رنگ متفاوتی که در نوار فوقانی پنجره ها ایجاد میگردد قابل تشخیص میباشد .

پوشه Blocks را در پنجره Offline انتخاب کرده آنگاه از مسیر PLC >> Download میتوان کلیه بلوک های برنامه را به داخل زیمنسCPU انتقال داد.

بدین ترتیب کلیه مراحل مربوط به تعریف یک پروژه و پیاده سازی آن با  زیمنس PLC به پایان رسید .

تمامی مطالب ذکر شده بدین علت بود که خواننده محترم  از حجم زیاد مطالب دچار نوعی نگرانی و ترس نشده و آموزش PLC زیمنس را پروسه ای سخت و طاقت فرسا تصور نکند بلکه همانگونه که دیده شد به راحتی و با تکرار و تمرین ، میتوان به ادراک درستی از چگونگی نحوه ی کارکرد PLC زیمنس رسید.


زیمنس سیماتیک نماینده رسمی زیمنس در ایران

سخنی با خواننده

توصیه میشود نحوه مطالعه مقاله را برحسب استعداد و نیازمندی های خود دنبال نمایید بدین معنی که نیازی به مطالعه خط به خط مقاله نمیباشد تصور کنید که شما سخت افزاری از PLC در اختیار ندارید پس بهترین روش آشنایی کلی با سخت افزار PLC بوده و سپس با تمرکز کامل به نرم افزار و طریقه برنامه نویسی بپردازید و نیازی نیست که بر نحوه دانلود ، پیکربندی سخت افزاری و ... خیلی زوم نمایید .