اجرای برنامه ( به زبان STL ) نمایندگی زیمنس

>اجرای برنامه ( به زبان STL ) نمایندگی زیمنس

Status Word : اگر برنامه به زبان STL نوشته شده باشد و بخواهیم روند اجرای برنامه را توسط STEP7 نمایندگی زیمنس مانیتور کنیم ( با بکار گیری منوی Deug>>Monitor در پنجره ویرایشگر برنامه ) خواهیم دید که در سمت راست بخش کد (Code Section) جدولی ظاهر می شود. این جدول به طور پیش فرض از سه ستون با عنوان های STA , RLO و Standard تشکیل شده است که میتوان با کلیک راست کردن بر روی این جدول و انتخاب گزینه Show از منوی موجود ستون های دیگری را به آن افزود.

 

اجرای برنامه ( به زبان STL ) نمایندگی زیمنس 1

 

از این جدول جهت دنبال کردن روند اجرای برنامه اتوماسیون صنعتی زیمنس و بررسی درستی عملکرد آن استفاده میشود. ستون های RLO و STA مهمترین ستون های این جدول می باشند که بیشترین کاربرد را برای آزمودن برنامه دارند. RLO و STA دو بیت ازStatus Word  شامل 9 رجیستر می باشد.


بیت RLO
بیت RLO نتیجه یک رشته عملیات منطقی یا دستور مقایسه ای را در خود ذخیره می کند. هنگامی که CPU اجرای برنامه ای را آغاز می کند مقدار عملوند سطر اول برنامه را در بیت بخصوصی که به RLO موسوم است قرار می دهد و در اجرای سطر بعدی RLO را با عملوند بعدی مطابق برنامه و بر اساس قوانین جبر بول ترکیب می کند و مجدداً حاصل را در RLO قرار می دهد ، این عمل تا زمانی ادامه پیدا میکند که CPU در سطری از برنامه به دستور انتساب S , R , (=) و یا Jump شرطی برسد. در چنین شرایطی یعنی حالتی که CPU به یک دستور انتساب رسید وضعیت RLO را به عملوند موجود در این سطر منتقل می کند بدین ترتیب RLO مقدار خود را از دست داده و پذیرای مقدار جدید می شود. بنابراین مجدداً مقدار عملوند سطر بعد از عمل انتساب در RLO قرار می گیرد و CPU این روند را تا به پایان برنامه ادامه می دهد.


بیت FC
این بیت در نمایندگی زیمنس مخفف First Check می باشد. در واقع RLO را راهنمایی می کند که وارد Network جدید از برنامه شده یا نه. در این شرایط باید RLO نتایج قبلی را دور بریزد و متناسب با عملیات جدید Update شود. بعبارت دیگر نتیجه این بیت در ابتدا و انتهای هر Network ، صفر است و در خطوط بعدی به وضعیت سیگنال های ورودی وابسته می باشد.


بیت OV
اگر به هنگام انجام عملیات محاسباتی سرریزی (Overflow) اتفاق بیافتد این بیت 1 می شود. هنگامی که برنامه در هر سیکل به دستورات محاسباتی جدیدی برسد این بیت ریست شده و بر اساس نتایج جدید Update می شود.


بیت STA
این بیت وضعین سیگنال منطقی را نشان می دهد که در وضعیت صفر یا یک قرار دارد.


با توجه به توضیحات داده شده متوجه میشویم که برای مشاهده وضعیت اجرای برنامه در حالت STL میبایست که وضعیت بیت های معرفی شده مخصوصاً OV و RLO را در نظر بگیرید.