نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی ( کنترل یک دروازه صنعتی و پمپ آب منزل )

>نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی ( کنترل یک دروازه صنعتی و پمپ آب منزل )

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه طراحی مثال های کاربردی که معمولا در صنعت استفاده شده و دارای اهمیت بالایی می باشند آشنا خواهید شد. در این قسمت با "کنترل یک دروازه صنعتی" و " کنترل یک دروازه صنعتی و پمپ آب منزل" آشنا خواهید شد.

 

نحوه کنترل یک دروازه صنعتی

سوال:

ورودی ماشین رو محوطه یک شرکت معمولاً به کمک یک دروازه بسته می شود. این درب تنها زمانی که ماشین ها باید وارد شوند و یا از محوطه خارج شوند باز می شود. کنترل دروازه به وسیله یک مامور دروازه انجام می شود که کارش باز و بسته کردن دروازه به کمک دو پوش‎باتون است. به طور عادی دروازه یا تماماً باز و یا تماماً بسته است. باز شدن دروازه در هر لحظه‏ای می تواند متوقف شود. یک چراغ چشمک زن به مدت 5 ثانیه قبل از اینکه دروازه باز شود و همچنین در طی حرکت آن روشن می شود. از یک لامپ مرسوم به لامپ ایمنی، برای اطمینان دادن از اینکه در طی بسته شدن درب کسی مجروح نشده و هیچ شیئی نیافتاده و صدمه ندیده است، استفاده می شود. 


پاسخ:

حرکت دروازه به کمک پوش‎باتون OPEN، متصل به I1، و پوش باتون CLOSE، متصل به I2، آغاز به کار می کند. حرکت به کمک پوش‎باتون STOP متصل به I3 یا به کمک یکی از لیمیت سوئیچ ها خاتمه می یابد (I4 به باز شدن درب حساس است و I5 به بسته شدن آن). بستن دروازه هم می تواند به کمک نوار فشاری ایمنی متصل به I6 متوقف شود. در ضمن چراغ چشمک زن نیز متصل به Q3 است. 

 

تجهیزات مورد نیاز:
لوگو LOGO 230RC
I1:    پوش‏باتون OPEN (کنتاکت NO) Q1:   باز شدن دروازه
I2:    پوش‏باتون CLOSE (کنتاکت NO) Q2:   بسته شدن دروازه
I3:    پوش‏باتون STOP (کنتاکت NC) Q2:   چراغ چشمک زن
I4:    لمینت سوئیچ باز بودن دروازه (کنتاکت NC)
I5:    لمینت سوئیچ بسته بودن دروازه (کنتاکت NC)
I6:    نوار فشاری ایمنی (کنتاکت NC)
 

 

 

 

پمپ آب شستشو در منازل

در یک ساختمان مسکونی علاوه بر آب لوله کشی شهری، آب باران نیز به طور فزایندهای کاربرد دارد. به عنوان مثال سیستم زیر را در نظر بگیرید:
آب باران، در یک مخزن جمع آوری شده و به کمک یک پمپ این آب از طریق لوله های نصب شده به محل مورد استفاده پمپاژ می شود. بدین ترتیب آب باران همچون آب لوله کشی شهری می تواند مصرف شود. اگر مخزن آب باران خالی شود آب شهری باید جایگزین آن گردد. این بدین معنی است که آب سرویس و شستشو همواره باید در دسترس باشد. در حالت اورژانس سیستم کنترل باید به صورت اتوماتیک آب شهری را انتخاب کند. در طی تعویض آب، آب باران نباید به مخزن آب نوشیدنی شهری راه یابد. اگر آب موجود در مخزن آب باران، ناکافی باشد پمپ نباید روشن شود (می بایست عملکرد جلوگیری از خالی کار کردن پمپ وجود داشته باشد).
پاسخ:
پمپ و شیر برقی توسط یک پرشر سوئیچ و سه فلوتر متصل به مخزن آب باران کنترل می شود. پمپ می بایست هنگامیکه فشار مخزن پایین تر از یک مقدار حداقل است روشن شود. وقتی که فشار مناسب عملکرد حاصل شد پمپ باید دوباره پس از یک ادامه کار کوتاه چند ثانیه ای خاموش شود این زمان ادامه کار، از اینکه پمپ به صورت مرتب روشن و خاموش شود، مخصوصاً در مواقعی که آب به کندی و طولانی مدت مصرف می شود جلوگیری می کند.
تجهیزات مورد نیاز:
 
لوگو LOGOL 230RC
I1:    پرشر سوئیچ (کنتاکت NO) Q1:   پمپ
I2:    فلوتر  (کنتاکت NC) Q2:   شیر برقی تزریق آب لوله کشی شهری
I3:    فلوتر  (کنتاکت NC)
I4:    فلوتر  (کنتاکت NC)