آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 4: طراحی موتور سه فاز ( مدار فرمان )

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 4: طراحی موتور سه فاز ( مدار فرمان )

در این بخش از آموزش های نمایندگی زیمنس، با نحوه طراحی یک موتور سه فاز با مدار فرمان و مدار قدرت را یاد خواهید گرفت. اگر با مدار فرمان ها آشنایی کافی ندارید می توانید آموزش طراحی مدار فرمان های AND، OR و NOT نمایندگی زیمنس را مشاهده کرده و بعد ادامه این مطلب را شروع کنید و نحوه طراحی یک موتور سه فاز با مدار فرمان و مدار قدرت را یاد بگیرید. این مدار فرمان ها در آینده و بقیه آموزش های نمایندگی زیمنس که کار با پی ال سی S7-1200 را آموزش می دهد کاربردهای بسیار زیادی دارند و بعضا در مواقعی خاص کاربر نیاز دارد که کار با مدار فرمان ها و مدار های قدرت و انواع آن ها را بداند تا بتواند کار و پروژه خود را جلو ببرد.

طراحی مدار فرمان موتور 3 فاز در نمایندگی زیمنس

برای شروع اول باید مدار فرمان را طراحی کرده و بعد از طراحی مدار فرمان باید مدار قدرت را طراحی کنیم.
برای طراحی این مدارهای فرمان و قدرت از نرم افزار Automation Studio استفاده می کنیم که یک نرم افزار کامل در زمینه شبیه سازی مباحث الکترونیکی و ایجاد طرح شماتیک آن ها می باشد.
نکته: اگر نحوه کار با نرم افزار Automation Studio را نمی دانید می توانید از آموزش اولیه ما که طراحی مدار فرمان های ساده و کلیات این نرم افزار را توضیح می دهد استفاده کنید: آموزش طراحی مدار فرمان های AND، OR و NOT در نمایندگی زیمنس.

برای شروع باید یک Push Button و یک Normally Closed Push Button به صفحه سفید سمت راست اضافه کرده.

در این مدار فرمان از Normally Closed Push Button برای خاموش کردن مدار استفاده می کنیم چون کنتاکتور اجازه خواموش کردن مدار فرمان با Push Button اصلی را نمی دهد. زیرا همانطور که در آموزش قبلی گفتیم ( آموزش طراحی موتور تک فاز با کنتاکتور ) وقتی که برق بین سیم پیچی های کنتاکتور جریان پیدا می کند تا وقتی که آن برق از کنتاکتور خارج نشود، کنتاکتور هنوز جریان را از خود عبور می دهد.

بعد از اضافه کردن Push Button ها نوبت به اضافه کردن رله و کنتاکتور و اتصال آن ها به یکدیگر می باشد.
برای اتصال کنتاکتور به رله نیز روی کنتاکتور دابل کلیک کرده در پنجره باز شده در قسمت Compatible Simulation Variables رله را پیدا کرده روی آن کلیک راست کنید و گزینه Create a link را انتخاب کنید.

بعد از اضافه کردن رله و کنتاکتور باید یک منبع تغذیه 24 ولت و یک Neutral Ground اضافه کنیم و این قطعات را به یکدیگر متصل کنیم.


طراحی موتور مدار قدرت در اتوماسیون زیمنس

در بالا دیدید که چگونه مدار فرمان موتور 3 فاز را طراحی کنید. در این بخش یاد میگیرید که چگونه مدار قدرت موتور 3 فاز را طراحی کنید.
چونو موتوری که می خواهیم طراحی کنیم 3 فاز است نیاز به 3 منبع تغذیه داریم. برای این کار در لیست سمت چپ از منوی Electrical Components (JIT Standard) قسمت Power Sources را انتخاب کنید تا زیر آن منو یک پنجره نمایش داده شود. حال روی Power Sources که منبع تغذیه 24 ولت است دابل کلیک کنید تا پنجره زیر باز شود.

همانطور که در عکس بالا می بینید 3 منبع تغذیه 24 ولت به نام های L1، L2 و L3 وجود دارند. چون موتور ما 3 فاز است به هر سه تای این منبع های تغذیه نیاز داریم پس آن ها را به صفحه خود اضافه می کنیم.

بعد از اضافه کردن 3 منبع تغذیه موردنظر باید یک موتور 3 فاز نیز اضافه کنیم. برای اضافه کردن موتور 3 فاز باید در لیست سمت چپ منوی Electrical Components (JIC Standard) رو اتخاب کرده، روی گزینه Output Components کلیک کنید و روی Electric Motors دابل کلیک کنید و و یک Three-Phase Motor به صفحه خود اضافه کنید.

 


بعد از اضافه کردن موتور 3 فاز حال نیاز به اضافه کردن کنتاکتور برای قطع و وصل کردن برق موتور می باشد. بعد از اضافه کردن کنتاکتورها کنار موتور 3 فاز حال باید 3 کنتاکتور را به رله ای که در مدار فرمانی که اول طراحی کریدم متصل کنیم.

حال باید منابع تغذیه، کنتاکتورها و موتور 3 فاز را به یکدیگر متصل کنیم که به صورت زیر انجام می شود.

حال اگر مدار را اجرا کنیم می بینیم که با کلیک کردن Push Button مدار فرمان موتور راه میفتد و به سمت چپ شروع به چرخش می کند. حال با فشار دادن Normally Closed Push Button می بینیم که هم مدار قدرت و هم مدار فرمان کنتاکتور هایش باز شده و مدارها خاموش می شود. همه این هماهنگی به خاطر متصل بود کنتاکتورها به یک رله واحد است که آن ها را باهم به صورت هماهنگ روشن و خاموش می کند