آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 6: آموزش سیم بندی های PLC (مدار فرمان)

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 6: آموزش سیم بندی های PLC (مدار فرمان)

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه سیم بندی های PLC های زیمنس آشنا خواهید شد. برای شروع کسی که بخواهد با PLC ها کار کند نمی تواند بگوید که فقط می تواند پی ال سی را ببندد. برای کار با پی ال سی های زیمنس باید نحوه سیم بندی، مدار فرمان و چیزهای دیگر را بلد بود. به طور کل باید بستن کامل PLC های زیمنس را بلد باشید.

 

سیم بندی PLC

برای شروع کار باید اول ورودی و خروجی های PLC را اضافه کنیم.

 

اضافه کردن ورودی های PLC

برای این منظور باید از لیست سمت چپ منوی Electrical Components (JIC Standard) را انتخاب کرده، سپس زیر منوی PLC Cards را انتخاب کرده و یک PLC Input Card اضافه کنید. PLC Input Card ورودی پی ال سی ما می باشد. همانطور که در PLC Input Card می بینید، از شماره IN0 تا IN7 روی کارت موجود است که نشان دهنده تعداد ورودی ها می باشند. در کل 8 ورودی روی این کارت موجود می باشد که حجم ورودی این کارت 1 بایت می باشد.

 

اضافه کردن خروجی های PLC

برای این منظور باید از لیست سمت چپ منوی Electrical Components (JIC Standard) را انتخاب کرده، سپس زیر منوی PLC Cards را انتخاب کرده و یک PLC Output Card اضافه کنید. PLC Output Card خروجی پی ال سی ما می باشد. همانطور که در PLC Output Card می بینید، از شماره OUT0 تا OUT7 روی کارت موجود است که نشان دهنده تعداد خروجی ها می باشند. در کل 8 خروجی روی این کارت موجود می باشد که حجم خروجی این کارت 1 بایت می باشد.

نکته: در پی ال سی های زیمنس ورودی ها با حرف I و خروجی ها با حرف q نشان داده می شوند.

 

 

سیم بندی ورودی های پی ال سی

برای شروع اول نیاز به دوتا Push Button باز و دوتا Normally Closed Push Button می باشد. و بعد به 4 ورودی PLC Input Card متصل می کنیم و بعد آن Push Button ها را به یک منبع تغذیه 24 ولت متصل کرده و حال باید یک neutral ground به ورودی COM که در پایین PLC Input Card وجود دارد متصل کنیم که در آخر به صورت زیر می شود.

 

 

 

سیم بندی خروجی های پی ال سی

برای این مثال سیم بندی خروجی های پی ال سی، می خواهیم 4 لامپ را توسط PLC Output Card روشن کنیم. برای این کار نیاز به 4 لامپ، منبع تغذیه 24 ولت و یک neutral ground داریم که بعد از قرار گیری و اتصال به صورت زیر می شود:

 

 

اگر دقت کرده باشید هنگام شبیه سازی برنامه لامپ ها روشن نمی شوند زیرا خروجی ها هیچ دستوری دریافت نکرده اند که چی کاری را انجام دهند.

این دستورات توسط پی ال سی انجام می شود که بین این دو کارت ورودی و خروجی قرار می گیرد و برنامه را اجرا کرده و به این ورودی و خروجی ها دستور می دهد.

برای ایجاد محیط نوشتن برنامه موردنظر از منو سمت چپ گزینه  Ladder for AB PLC را انتخاب کرده، سپس گزینه Rung را بین کارت های ورودی و خروجی پی ال سی قرار دهید که به صورت زیر می باشد.

 

 

همانطور که در عکس بالا می بینید کد ما در آن باکس نوشته شده و توسط کارت های ورودی و خروجی اجرا می شود.