آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 24: آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 زیمنس

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 24: آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 زیمنس

نمایندگی زیمنس در ایران، ارائه دهنده محصولات و آموزش های تخصصی اتوماسیون صنعتی زیمنس

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه عملکرد دستور جامپ که برای نادیده گرفتن قسمتی از برنامه استفاده می شود آشنا خواهید شد و با مثال کاربردی کار با این دستور را یاد خواهید گرفت.

 

مثال: میخواهیم در 2 نتورک مختلف یک ورودی و یک خروجی تعریف می کنیم و با استفاده از دستور jump، جلوی روشن شدن یکی از آن موتورها را بگیریم.

 

حل: برای شروع اول یک ورودی و یک خروجی به Network1 اضافه می کنیم که به صورت زیر می شود:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 - 01

 

در نتورک 2 دستور جامپ ما قرار می گیرد که فعلا آن را پیاده سازی نمی کنیم. پس در نتورک 3 مانند نتورک 1 یک ورودی و خروجی اضافه می کنیم:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 - 02

 

حال در نتورک 2 باید دستور جامپ خود را پیاده سازی کنیم. برای اینکار اول باید یک نشانه با جایی که می خواهد بپرد اضافه کنیم که به آن label می گویند. Label در منوی Basic Instructions و در قسمت Program control operations قرار دارد. در نتورک 4 که موتور سوم ما می باشد یک label باید اضافه کنیم:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 - 03

 

اسم label را lbl1 گذاشته و حال باید دستور jump را پیاده سازی کنیم. برای اینکار در نتورک 2 یک ورودی و یک دستور jump از قسمت Program control operations که با عنوان jmp در آنجا قرار دارد اضافه کرده و در قسمت بالای دستور جامپ اسمی که برای label انتخاب کرده ایم که lbl1 می باشد را قرار می دهیم:

 

نمایندگی زیمنس، آموزش دستور jump و کاربرد آن در برنامه نویسی S7-1200 - 04

 

حال اگر برنامه را اجرا کنید در حالت عادی همه موتورها روشن می شوند اما اگر ورودی i0.1 که به دستور jump متصل است را اجرا کنید موتور 2 دیگر روشن نمی شود تا وقتی که دستور jump غیرفعال شود.