نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 14: ابزارهای بخش Basic Objects در TIA Portal

>نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 14: ابزارهای بخش Basic Objects در TIA Portal

نمایندگی زیمنس ایران در این بخش از دوره آموزشی مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI سعی دارد ابزارهای موجود در بخش Basic Objects از پنجره Toolbox در TIA Portal که در HMI زیمنس مورد استفاده قرارمی گیرد را بررسی کند.

وقتی از بخش Devices  در TIA Portal در پروژه خود قسمت مربوط به HMI را باز می کنیم می توانیم از قسمت Screens و سپس Root screen صفحه اصلی HMI خود را ببینیم. البته این موارد در قسمت های قبلی این دوره آموزشی زیمنس سیماتیک بررسی شده اند.

 

ابزارهای موجود در بخش Basic Object معمولا برای ترسیم اشکال هندسی، قراردادن عکس و متن بر روی صفحه نمایش HMI ما به کار می رود. این بخش از پنجره Toolbox قابل مشاهده است.

 

اشکال هندسی قابل رسم بر روی HMI نمایندگی زیمنس

 

حال به بررسی مختصر هریک از ابزار ها و کاربرد آن ها در صفحه نمایش HMI می پردازیم.

 

اشکال هندسی قابل رسم بر روی HMI نمایندگی زیمنس

ابزار Line

این ابزار در صفحه HMI زیمنس برای کشیدن و ترصیم یک خط به کار می رود. البته تنظیمات مرتبط به آن بعد از کشیدن در بخش Properties قابل مشاهده است.

 

ابزار Text field

این ابزار به ما اجازه می دهد یک باکس متنی بر روی صفحه HMI خود رسم کنیم. به عنوان مثال شما می خواهید زیر یک موتور توضیحاتی را بنویسید و یا در بخش از صفحه HMI به عنوان اپراتور و طراح سیستم اتوماسیون صنعتی نام و تلفن خود را قرار دهید. این ابزار به شما کمک می کند هر متنی را بر روی صفحه HMI بنویسید.

البته توجه داشته باشید که شما نمی توانید متن فارسی بر روی HMI بنویسید زیرا زیمنس از فونت فارسی پشتیبانی نمی کند.

 

ابزار Circle

از این ابزار در پروژه های قبلی خود برای نمایش وضعیت روشن و خاموش بودن موتور بسیار استفاده کرده ایم (به قسمت های قبلی دوره آموزشی زیمنس سیماتیک در بحث HMI مراجعه نمایید).

این ابزار به شما اجازه می دهد که دایره بر روی HMI رسم بفرمایید.

 

ابزار Ellipse

همانند دایره بوده و به شما این امکان را می دهد تا اشکال هندسی شبیه بیضی رسم بفرمایید

 

ابزار Polygon

با این ابزار شما می توانید اشکال هندسی خاص از جمله چند ضلعی های متقارن یا نامتقارن بر روی HMI رسم نمایید.

 

ابزار Rectangle

این ابزار مخصوص رسم اشکال هندسی مستطیل و مربع است.

 

ابزار Graphic view

اگر بخواهیم یک عکس بر روی صفحه HMI خود قرار دهیم باید از این ابزار استفاده کنیم. اگر خاطرتان باشد گفتیم که امکان استفاده از فونت فارسی بر روی HMI زیمنس وجود ندارد بنابراین می توان از یک ترفند استفاده کرد. شما می توانید متن دلخواه خود را بر روی یک عکس پیاده کرده (در برنامه هایی مثل Paint یا فتوشاپ)  و سپس آن را بر روی صفحه HMI زیمنس قرار دهید. بدین ترتیب متن فارسی هم بر روی صفحه HMI شما پدیدار می گردد.

 

این قسمت از آموزش مانیتورینگ نمایندگی زیمنس ایران (شرکت زیمنس سیماتیک) به پایان رسید. امیدواریم مفید بوده و نظر شما کاربر گرامی فعال در اتوماسیون صنعتی را جلب کرده باشد.