نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی (کنترل توالی عملکرد بویلر خانه و سیستم زنگ مدارس ) - قسمت سوم

>نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی (کنترل توالی عملکرد بویلر خانه و سیستم زنگ مدارس ) - قسمت سوم

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه طراحی مثال های کاربردی که معمولا در صنعت استفاده شده و دارای اهمیت بالایی می باشند آشنا خواهید شد. در این قسمت با "کنترل توالی عملکرد بویلر خانه" و " کنترل یک دروازه صنعتی و پمپ آب منزل" آشنا خواهید شد.

 

کنترل توالی عملکرد بویلر خانه

لوگو به منظور تضمین اینکه 4 بویلر گازی، همزمان شروع به کار نمی کنند، استفاده شده است. کنترل آغاز به کار بویلر ها از طریق یک ترموستات اصلی فعال می شود.

پاسخ: 
هر کدام از 4 بویلر در مجموعه دارای کنتاکت مدار فرمان (برای شعله ی کوچک و شعله ی بزرگ) می باشند. هر کنتاکت فرمان به یک خروجی متصل است (Q1 الی Q8)، ترموستات متصل به  I1 برای تعیین دمایی که در آن بویلر باید روشن و یا خاموش شود بکار رفته است. اگر دما پایین تر از 70 درجه باشد کنتاکت اول مدار فرمان بویلر شماره (1) (Q1) برای گرمایش فعال می شود. 5 دقیقه بعد کنتاکت دوم بویلر شماره 1 (Q1) فعال می شود. تا هنگامی که دمای نهایی حاصل نشده است شعله های بیشتری از طریق Q3 برای افزایش حرارت با فاصله های زمانی 5 دقیقه فعال می شوند. وقتی که دمای نهایی 80 درجه حاصل شد، بویلرها به صورت چرخه ای خاموش می شوند ابتدا کنتاکت شماره 1 و 2 بویلر اول و پس از 5 دقیقه بویلر دوم و غیره. هنگامیکه دما کاهش پیدا کرده است می بایست که بویلرها دوباره با شروع از Q1 روشن شوند.
تجهیزات مورد نیاز:
لوگو LOGOL 230RL
I1:    ترموستات اصلی (کنتاکت NO)
Q1:    شعله 1 بویلر اول Q4:   شعله 2 بویلر دوم
Q2:    شعله 2 بویلر اول Q5:   شعله 1 بویلر سوم
Q3:    شعله 1 بویلر دوم Q6:   شعله 2 بویلر سوم
 
 
 

کنترل تهویه مطبوع

در این مثال وظیفه LOGO کنترل کردن سیستم گرمایش و سیستم تهویه مطبوع یک اداره و یا یک سوپر مارکت است، سیستم کنترل باید بر اساس ساعت های متفاوت روز و روزهای هفته عمل کند. دو عدد فن وجود دارد که یکی برای هوای تازه و دیگری برای هوای مصرف شده بکار می رود و نیز باید برای کارمندان امکان زیاد کردن زمان عملکرد سیستم به مدت دو ساعت وجود داشته باشد، البته سیستم گرمایش می بایست وقتی شروع به کار کند که هوای اداره یا مغازه سرد باشد، این عمل به وسیله یک ترموستات داخلی صورت می پذیرد، در این حالت پیام آلارم متفاوت استفاده شده است.
پاسخ: 
فن هوای تازه متصل به Q3 و فن هوای مصرف شده / گرم شده متصل به Q4 می بایست که در طول ساعت کاری 8 صبح تا 6 عصر (روزهای دوشنبه تا جمعه) و از ساعت 8 صبح تا 10 عصر، در روزهای شنبه عمل کند. آنها از طریق بلوک(OR) B(05) استارت می شوند؛ همچنین هنگامی که ترموستات متصل به I2 پاسخ دهد و یا در زمان های اضافه کاری از طریق سوئیچ متصل به I1 بکار می افتند زمان اضافه به وسیله یک لامپ سیگنال متصل به Q1 نشان داده می شود، اگر زمان کاری فن ها به انتها برسد فن مربوط به هوای مصرف شده یا گرم شده قطع و فن هوای تازه بمدت 10 دقیقه ی دیگر کار می کند، همه ی پیام های خطا بوسیله ی لامپ سیگنال خطا در Q2 نمایش داده می شوند. پیامهای خطای زیر تولید خواهند شد: 
I3: جهت کار بیش از حد؛
I4: به منظور گرمای زیاد؛
I5 و I6: جهت گرفته شدن فیلتر ها؛
در ضمن همه ورودی ها به غیر از I4 با رله ی تاخیر در وصل ترکیب شده‌اند تا از پیام های غلط جلوگیری شود. زمان ها را نیز می توان یکی یکی تنظیم کرد. 
تجهیزات مورد نیاز:
لوگو LOGO! 230RC
I1:    کلید برای اضافه کاری (NO) Q1:    نشان دهنده ی زمان اضافه کاری
I2:    ترموستات (NO) Q2:    نشان دهنده ی پیغام خطا
I3:    کار بیش از حد (NO) Q3:   فن هوای تازه
I4:    گرمایش بیش از حد (NO) Q4:   فن هوای مصرف شده و گرم
I5:    فیلتر (NO)
I6:    فیلتر (NO)