نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی (مانیتورینگ زمان زیربار، مثلاً در سلول های خورشیدی ) - قسمت چهارم

>نمایندگی زیمنس: مثال های کاربردی (مانیتورینگ زمان زیربار، مثلاً در سلول های خورشیدی ) - قسمت چهارم
در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با نحوه طراحی مثال های کاربردی که معمولا در صنعت استفاده شده و دارای اهمیت بالایی می باشند آشنا خواهید شد. در این قسمت با "کنترل یک دروازه صنعتی" و " کنترل یک دروازه صنعتی و پمپ آب منزل" آشنا خواهید شد.
 
پی ال سی LOGO می بایست که برای مطمئن بودن از اینکه بارها چه مدت معینی روشن می مانند، به کار برده شود اگر زمان تنظیم شده به سر آمد، LOGO به صورت اتوماتیک بارها را خاموش می کند. این کنترل برای سلول های خورشیدی بیشتر مفید است زیرا از تخلیه بیش از حد باتری جلوگیری بعمل می آورد. 
پاسخ: 
LOGO طول زمانی را که بارها متصل و روشن هستند، می سنجد. برای هر بار می توان زمان متفاوتی تنظیم کرد. برای هر ورودی یک خروجی در نظر گرفته شده است. مثلاً اگر پوش‌باتون متصل به I1 فشار داده شود، Q1 بلافاصله روشن می شود. بار را می توان به میزان مورد نیاز، در طول دوره ی زمانی تنظیم شده، روشن یا خاموش کرد. ولی وقتی این دوره به سر آمد LOGO به صورت اتوماتیک بار را خاموش می کند. ورودی و خروجی های دیگر نیز به همین ترتیب به همدیگر جفت شده‎اند (I2 با Q2 و I3 با Q3).
فرآیند روشن شدن به طریق زیر اجرا شده است:
طول مدت روشن بودن به کمک شمارنده ی داخلی LOGO و به کمک یک فرستنده ای که پالس به آن می فرستد، کنترل می شود. بدین ترتیب دقایق سپری شده شمرده می شوند. مقدار حدی تنظیم شده، متناظر به طول ماکزیمم زمان روشن بودن (مثلاً 120 دقیقه برای Q1) است. وقتی این شماره به پایان رسید، بار خاموش خواهد شد. تا زمانی که یک فرمان فعال کننده از ساعت تایمر (مثلاً هر روز سر ساعت 6:00 صبح) دریافت شود، بار غیر فعال خواهد ماند.
یک LED اضافی به خروجی Q4 متصل است تا نشان دهد که زمان روشن ماندن به زودی به پایان خواهد رسید و هر 15 دقیقه یک بار چشمک خواهد زد تا زمان تنظیم شده فرا برسد.  
تجهیزات مورد نیاز:
LOGO 230R
I1:    پوش‌باتون 1 (NO) Q1:    بار 1 
I2:    پوش‌باتون 2 (NO) Q2:   بار 2
I3:    پوش‌باتون 3 (NO) Q3:   بار 3
Q4:   LED