آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 22: آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 22: آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس نحوه کار با دستور move که یکی از پر استفاده ترین دستورات در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس می باشد را همراه با مثال کاربردی یاد خواهید گرفت.

 

دستور move به این صورت کار می کند که اطلاعات رو از جایی به جای دیگر انتقال می دهد. برای مثال می خواهیم یک عدد را در داخل رجیستر ذخیره کنیم، برای اینکار باید آن عدد را به رجیستر move کنیم.

 

برای مثال می خواهیم برنامه ای با استفاده از دستور move و تایمر TON بنویسیم که زمانی که به تایمر اختصاص می دهیم متغیر باشد و هر دفعه تغییر کند.

برای شروع نیاز به یک ورودی، تایمر TON و یک خروجی داریم که به صورت زیر می شود:

 

آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

زیمنس سیماتیک (نماینده شرکت زیمنس در ایران) ارائه دهنده آموزش های کاربردی در اتوماسیون صنعتی

 

حال در پایه PT که مقدار شمردن تایمر می باشد باید به جای اینکه یک عدد ثابت را قرار دهیم، از یک رجیستر موجود در PLC استفاده می کنیم که رجیسترهای PLC های زیمنس با MD نمایش داده می شوند و در پایین با استفاده از دستور move مقدار این رجیستر را تغییر داده در نتیجه مقدار شمردن تایمر نیز تغییر می کند که به صورت زیر می شود:

 

آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

 

حال باید در چند نتورک جدید این رجیستر را با استفاده از دستور move مقدار دهی کنیم که به این صورت انجام می شود:

 

آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

 

در پایه IN مقداری که می خواهیم انتقال دهیم قرار می گیرد و در پایه OUT1 جایی که می خواهیم مقدار پایه IN قرار گیرد را وارد می کنیم که به صورت زیر می شود:

 

آموزش دستور move و کاربرد آن در برنامه نویسی پی ال سی S7-1200 زیمنس

 

حال با فعال شدن ورودی i0.1 مقدار تایمر به 5 ثانیه تغییر پیدا کرده و با فعال شدن ورودی i0.0 بعد از مقدار مشخص شده موتور ما روشن می شود.

نکته: برای این که مقدار پایه IN دستور move به صورت میلی ثانیه می باشد باید در آن مقدار را به صورت T#500ms وارد کنیم که نوع مقدار را بفهمد در غیر این صورت با ارور مواجه خواهید شد.

همینطور می توانید در نتورک های جدید ورودی و مقادیر جدیدی برای این تایمر مانند نمونه بالا ایجاد کنید و مقدار تایمر را عوض کنید.