نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 15: آموزش ابزار Switch در HMI

>نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 15: آموزش ابزار Switch در HMI

در این قسمت از دوره آموزشی مانیتورینگ در اتوماسیون صنعتی زیمنس می خواهیم به شما کاربران محترم زیمنس سیماتیک، استفاده از ابزار Switch را آموزش دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

اگر آموزش های قبلی این دوره را دیده باشید. معمولا برای روشن کردن خروجی (مثلا یک موتور) از یک دکمه و برای خاموش کردن آن از دکمه ای دیگر استفاده می کردیم. کاربرد ابزار Switch در HMI این است که با یک دکمه می تونیم عملیات رون و خاموش کردن خروجی را انجام دهیم.

 

مشاهده فهرست دوره آموزشی مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI نمایندگی زیمنس

 

برای اجرای این مثال از یک PLC S7-1200 و یک HMI نمایندگی زیمنس استفاده خواهیم کرد. همانند درس های قبلی در TIA Portal یک پروژه جدید ایجاد کرده و پی ال سی S7-1200 و HMI را به آن اضافه می کنیم. ارتباط این دو را نیز برقرار کرده و شروع می کنیم تا بخش PLC را برنامه نویسی کنیم.

 

از پنجره Devices در TIA Portal فولدر مربوط به PLC S7-1200 خود را باز کرده و از زیر شاخه آن فولدر Program blocks را باز می نمایید. بر روی بلاک اصلی یا همان Main block دوبار کلیک می کنیم تا بخش برنامه پی ال سی ما باز شود.

ابتدا یک کنتاکت Normal Open در آن قرار داده و آن را m0.0 می نامیم. در انتها نیز یک خروجی اضافه می کنیم و آن را q0.0 نامگذاری می کنیم. از همان پنجره Devices و فولدر مربوط به PLC فولدر PLC tags را باز می کنیم و Show all tags را باز می کنیم.

تگ های خود را به ترتیب Start و Motor می نامیم. حال برنامه را کامپایل کرده و همانند درس های قبل بر روی شبیه ساز PLCSIM دانلود می کنیم. در برنامه PLCSIM نیز تگ های پی ال سی را اضافه می کنیم. اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید به دوره قبلی زیمنس سیماتیک (نماینده اتوماسیون صنعتی، فشار ضعیف و فشار متوسط زیمنس آلمان در ایران) که به آموزش برنامه نویسی PLC S7-1200 زیمنس مربوط می باشد مراجعه نمایید.

برنامه ما در بخش PLC به پایان رسید. حال نوبت به صفحه HMI مان می رسد. در بخش Devices در برنامه TIA Portal فولدر مربوط به HMI را باز کرده و از بخش Screens قسمت Root screen که همان صفحه اصلی HMI می باشد را باز می کنیم.

طبق آموزش های قبلی یک موتور و یک دایره از بخش Basic object به کنار موتور اضافه می کنیم و تنظیمات آن ها را انجام میدهیم. حال از Toolbox و بخش Elements یک Switch به صفحه HMI می افزاییم.

ابزار Switch را از لحاظ ظاهری می توان به دو شکل استفاده کرد. اولی که همان پیشفرض این ابزار است دارای دو حالت On و Off بوده و با هر بار کلیک روی آن یکی از آن ها نمایش داده می شود و دومین حالت به صورت متن روی آن و در دو حالت مجزا باشد. یعنی ابتدا یک متن را نشان دهد و با کلیک روی آن متن دیگری نمایش داده شود. در این مثال ما می خواهیم دکمه Switch ما ابتدا با متن Start نمایش داده شود و پس از آن با کلیک روی آن که موتور روشن شد کلمه Stop را نمایش دهد.

برای این کار بر روی دکمه Switch کلیک راست کرده و روی Properties کلیک می کنیم. حال به قسمت General رفته ابتدا از بخش Mode حالت Switch with text را انتخاب کرده و سپس از بخش Label متون دلخواه خود را در قسمت On و Off می نویسیم.

دقت داشته باشید زمانی که دکمه در وضعیت On قرار دارد و در مثال ما یعنی موتور روشن است باید متن روی Switch کلمه Stop باشد و بر عکس وقتی Switch روی حالت Off قراردارد یعنی موتور خاموش است دکمه Switch باید با متن Start مشخص شود.

از بخش Process هم تگ مرتبط با Switch که همان تگ Start در پی ال سی می باشد را انتخاب می کنیم.

حال اگر HMI را شبیه سازی کنیم می بینیم که با اولین فشردن کلید Switch موتور ما روشن می شود و متن روی آن تغییر می کند و به کلمه Stop تبدیل می شود. در صورتی که دوباره روی Switch کلیک کنیم موتور متوقف شده و متن دکمه Switch نیز دوباره به نوشته Start تغییر پیدا می کند.

این آموزش زیمنس سیماتیک نیز به پایان رسید. اما در پایان می خواهیم تمرینی به شما کاربران عزیز بدهیم. از شما می خواهیم یک Switch در صفحه HMI زیمنس داشته باشید و به جای یک موتور دو موتور بر روی صفحه قرار دهید. با اولین کلیک روی Switch موتور اول روشن شود و دوباره با کلیک روی Switch موتور اول خاموش شده و موتور دوم روشن شود. اگر باز هم بر روی Switch کلیک کنیم موتور دوم این بار خاموش شود و موتور اول روشن گردد.

 

جدیدترین و کاربردی ترین آموزش های اتوماسیون صنعتی فقط در زیمنس سیماتیک (نماینده رسمی زیمنس در ایران)