نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 18: ایجاد چند صفحه نمایش و مرتبط کردن آن ها در HMI زیمنس

>نمایندگی زیمنس، آموزش مانیتورینگ اتوماسیون صنعتی با HMI قسمت 18: ایجاد چند صفحه نمایش و مرتبط کردن آن ها در HMI زیمنس

نمایندگی زیمنس ایران در این قسمت از دوره آموزشی مانیتورینگ به شما آموزش می دهد که چگونه چند صفحه مختلف در HMI زیمنس داشته باشید و بتوانید آن ها را به هم متصل کنید.

به طور کلی در هر صفحه HMI سه قسمت داریم اولین قسمت بالای هر صفحه یا Header است. دومین قسمت نیز بخش وسطی یا همان Content بوده که در آن اجزای مورد نیاز خود شامل دکمه ها، نمودارها، موتور ها و غیره را قرار می دهیم. سومین بخش نیز بخش فوتر می باشد.

بخش Header در تمامی صفحات HMI ثابت می باشد. یعنی اگر در بخش Header خود یک لوگو و تاریخ داشته باشیم در تمامی صفحات دیگر HMI نیز آن ها تکرار می شوند.

حال می خواهیم یک صفحه جدید ایجاد کنیم. برای این کار باید به پنجره Devices برویم. فولدر مربوط به HMI را باز می کنید و بعد از آن بخش Screens را باز می کنیم. بر روی Add new screen کلیک می کنیم.

در این تمرین ما سه صفحه جدید ایجاد می کنیم. هر صفحه جدیدی که ایجاد می کنیم فقط بخش Header آن پر است و بقیه قسمت ها خالی میباشد. در فولدر Screens بر روی نام هر صفحه جدید کلیک راست کرده و بر روی rename کلیک می کنیم تا بتوانیم نام دلخواه بر هر صفحه بدهیم.

مثلا صفحه اول خود را Alarm، صفحه دوم را Login و صفحه سوم را Setting می نامیم. اکنون هر اسکرین را باز کرده و برای این که مشخص شود در هنگام اجرا در کدام بخش هستیم روی هر کدام یک متن می نویسیم.

 

نحوه ارتباط بین صفحات مختلف در HMI نمایندگی زیمنس

به سه صورت مختلف می توان صفحات یک HMI را به هم مرتبط کرد. ساده ترین روش، Drag & Drop است به این معنی که از پنجره Devices صفحه ای که می خواهیم مبدا باشد را باز می کنیم و سپس از همان پنجره صفحه مقصد را کشیده و بر روی صفحه مبدا رها می کنیم.

روش دوم استفاده از دکمه ها است. از پنجره Tollbox و بخش Elements یک دکمه به صفحه مبدا اضافه می کنیم. بر روی آن کلیک راست کرده و به بخش Properties می رویم. در پنجره باز شده بر روی تب Events کلیک می کنیم. در بخش بر روی Press کلیک کرده و بر روی Add function کلیک می کنیم.

از منوی باز شده به بخش Screens می رویم و روی ActiveScreen کلیک می کنیم. بر روی دکمه کناری Screen name کیلک کرده و از پنجره باز شده صفحه مقصد خود را انتخاب می کنیم. بدین ترتیب دکمه های ما به صفحه ای که می خواستیم متصل می شوند.

روش سوم استفاده از بخش فوتر میباشد. برای این کار از پنجره Devices و فولدر HMI خود قسمت Screen management را باز می کنیم. حال فولدر Templates را باز کرده و Template_1 را باز می کنیم.

همانطور که می بینید می توانیم دکمه های بخش فوتر را پاک کرده و یا چیزی در آن ها اضافه کنیم. درون هر کادر مربع می تواند یک دکمه قرار گیرد ساده ترین راه هم همان Drag & Drop می باشد. صفحه های خود را تک به تک درون هر یک از کادر های فوتر در Template قرار می دهیم.

حال اگر برنامه خود را به حالت شبیه سازی اجرا کنیم می بینیم که دکمه های فوتر باتوجه به نحوه دلخواه ما تغییر شکل می دهد و ما می توانیم از طریق آن به صفحات دیگر HMI دسترسی داشته باشیم.