آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 2: معرفی اجزای سخت افزاری S7-1500 زیمنس

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 2: معرفی اجزای سخت افزاری S7-1500 زیمنس

در این قسمت از آموزش PLC S7-1500 توسط نمایندگی زیمنس قصد داریم به طور مختصر اجزای سخت افزاری این پی ال سی را بررسی کنیم. در قسمت های آینده سعی داریم این اجزا را به طور جزئی تر معرفی نماییم. اجزای اصلی PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس عبارتند از : 

  1. ماژول PM
  2. ماژول PS
  3. CPU
  4. کارت حافظه (Memory Card)
  5. ماژول های ورودی و خروجی (IO)
  6. ماژول های خاص
  7. ماژول های شبکه
  8. ریل
  9. کانکتور U
  10. اجزای اتصالی محافظ

 

ماژول PM پی ال سی S7-1500 زیمنس

وظیفه ماژول PM تامین ولتاژ تغذیه 24V DC برای اجزای S7-1500، از جمله CPU، ماژول PS، ماژول های IO (Input/Output) و در صورت نیاز، حسگرها و عملگرها می باشد. در نظر داشته باشید این ماژول در هنگام پیکر بندی اسلاتی را اشغال نمی کند. برنامه ریزی برای این ماژول از طریق STEP 7 امکان پذیر است. این ماژول در مدل های 70W 120/230V AC و 190W 120/230V AC قابل تهیه می باشد.

 

ماژول PM پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

ماژول PS پی ال سی S7-1500 زیمنس

از ماژول PS، برای تامین ولتاژ کاری Backplane Bus و تغذیه قسمت های الکترونیکی ماژول ها و LED ها استفاده می شود. این ماژول در مدل های PS 25W 24V DC و PS 60W 24/48/60V DC و PS 60W 120/230V AC/DC در نمایندگی زیمنس ایران قابل تهیه است.

 

ماژول PS پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

CPU

در PLC S7-1500 زیمنس وظیفه CPU به دو مورد کلی تقسیم می شود یکی اجرای برنامه کاربر و دیگری فراهم کردن ولتاژ تغذیه.

اجرای برنامه کاربر: هر پروژه برای اجرا شدن به یک برنامه نیاز دارد که این برنامه توسط کاربر در نرم‌افزار مربوط نوشته می شود، سپس به CPU دانلود و توسط آن اجرا می گردد. از این به بعد هر جا که به برنامه کاربر اشاره شد، منظور همین برنامه است.

فراهم کردن ولتاژ تغذیه برای قسمت های الکترونیکی ماژول ها و LED ها از طریق تامین توان مورد نیاز Backplane Bus: این ولتاژ، با استفاه از منبع تغذیه ای که به صورت یکپارچه در داخل CPU گنجانده شده است، فراهم می شود. توان تامینی توسط CPU برای Backplane Bus، بسته به مدل CPU، بین 10 تا 12 وات متغیر است.

 

CPU پی ال سی S7-1500 زیمنس

 

کارت حافظه (Memory Card) PLC S7-1500 زیمنس

از کارت حافظه برای ذخیره سازی برنامه کاربر استفاده می شود. وجود کارت حافظه برای عملکرد CPU الزامی است. نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که کارت های حافظه مورد استفاده در PLC S7-1500 و PLC S7-1200 یکسان می باشند.

 

کارت حافظه (Memory Card) PLC S7-1500 زیمنس

 

ماژول های ورودی و خروجی (IO)

ماژول های ورودی و خروجی در این پی ال سی که به دو صورت دیجیتال و آنالوگ موجودند، به منظور دریافت اطلاعات ورودی ها توسط شستی ها و حسگرها و نیز ارسال فرمان روی خروجی‌هایی مانند موتورها، پمپ ها یا درایوها استفاده می شوند.

 

ماژول های ورودی و خروجی (IO) PLC S7-1500 زیمنس

 

ماژول های خاص

ماژول های خاص از جمله ماژول TM، مانند ماژول های FM در PLC S7-400 می باشند و برای انجام وظایف غیرمعمول ورودی ها/خروجی ها، مانند شمارش سریع (Counting) و آشکارسازی موقعیت (Position Detection) طراحی و عرضه شده اند. از مهم ترین دلایل طراحی و عرضه این ماژول ها که وظیفه خاصی را به طور مستقل انجام می دهند، کمک به CPU است که در نتیجه آن، بار پردازشی CPU کاهش و سرعت پردازش آن افزایش می یابد.

 

ماژول های شبکه

ماژول های شبکه به منظور توسعه یک سیستم اتوماسیون صنعتی از طریق اتصال آن به شبکه، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

ریل پی ال سی S7-1500 (موجود در نمایندگی زیمنس)

تمام اجزای پی ال سی S7-1500، از جمله ماژول های PM، CPU، PS و ماژول های IO بر روی ریلی نصب می شوند و یک سیستم اتوماسیون صنعتی را تشکیل می دهند.

 

ریل پی ال سی S7-1500 (موجود در نمایندگی زیمنس)

 

کانکتور U

ماژول های PLC S7-1500، با استفاده از کانکتور U به هم متصل می شوند و یک Backplane Bus خود مونتاژ را تشکیل می دهند. این کانکتور، اتصال الکتریکی و مکانیکی بین ماژول ها را امکان پذیر می کند.

 

کانکتور U پی ال سی S7-1500 (موجود در نمایندگی زیمنس)

 

اجزای اتصالی محافظ

ماژول های آنالوگ ورودی/خروجی و همچنین ماژول های TM، به همراه مجموعه ای از اجزای اتصالی اضافی که به «اجزای اتصالی محافظ» معروفند، ارائه می شوند. هدف از اضافه کردن اجزای اتصالی محافظ به ماژول های آنالوگ و TM، اتصال حفاظ (Shield) کابل به آن است تا به این ترتیب، جریان های ناخواسته روی حفاظ های کابل، توسط ریل به زمین منحرف و متصل شوند.

این اجزای اتصالی محافظ، در ادامه شرح داده می شوند:

  1. قلاب محافظ (Shielding Bracket): با استفاده از این قلاب به همراه گیره محافظ، عملکرد حفاظتی امپدانس پایین با زمان های نصب حداقل، ممکن می شود؛ به این معنی که عملیات حفاظت (Shielding) می تواند به درستی، با سرعت و با تلاش حداقل انجام شود.
  2. گیره محافظ (Shield Clamp): برای اتصال حفاظ کابل به قلاب محافظ استفاده می شود.
  3. منبع تغذیه (Power Supply Element): این المان برای تغذیه ماژول های آنالوگ و TM استفاده می شود.
  4. جامپرهای مخفی: با استفاده از جامپرهای مخفی می توان دو ترمینال را به هم وصل (پل) کرد. همچنین با استفاده از این جامپرها، به وارد کردن دو سیم در یک ترمینال نیاز نیست. این جامپرها به همراه ماژول های IO تحویل داده می شوند.