آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس بخش نرم افزاری 4: برنامه نویسی PLC S7-1500

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس بخش نرم افزاری 4: برنامه نویسی PLC S7-1500

نمایندگی زیمنس و برنامه نویسی در S71500 زیمنس

نمایندگی زیمنس فصل جدید از آموزش پی ال سی PLC S7-1500 زیمنس را آغاز نموده است. مراحل کاری برای انجام یک پروژه، از طریق یک منطق معین به PLC فهمانده می شود. این منطق که بسته به نوع پروژه تعیین می گردد، توسط کاربر و با استفاده از بلوک های برنامه نویسی و دستور العمل های موجود نوشته می شود، سپس در قالب یک برنامه معین برای اجرا، به PLC ارسال می گردد.

 

مقدمه

بلوک های برنامه نویسیی از موضوعاتی می باشد که باید بررسی اجمالی داشت. پس از اشنایی با انواع بلوک های برنامه نویسی، در نرم افزار STEP7 نوبت به آموزش دستور های برنامه نویسی در محیط نرم افزار Tia می رشد. با زیمنس سیماتیک همراه باشید.

 

   برای برنامه نویسی PLC S7-1500 زیمنس توصیه می کنیم از زبان برنامه نویسی LADDER استفاده کنید. (به علت ساده و کاربری تر)   

 

برنامه کاربر : 

منطق پی ال سی PLC توسط برنامه نوشته توسط کاربر تعیین می شود. زیرا PLC ها طبق برنامه عمل می کنند. 

برای مثال، در یک پروژه برای ساخت قطعات و تجهیزات، لازم است که چندین مرحله (کار) انجام شود. برای اجرای هر کدام از این مراحل (کارها) توسط PLC، به منطقی نیاز است که این روال در برنامه کاربر نوشته و سپس برای اجرا به دستگاه PLC ارسال می شود. به همین دلیل در بسیاری از موارد از پی ال سی ها استفاده می شود. 

 

شایان ذکر است که برنامه های پی ال سی توسط کاربر در بلوک های برنامه نویسی نوشته می شوند، سپس برای پردازش سیکلی یا دوره ای توسط CPU، در بلوک OB1 (بلوک برنامه نویسی) وارد می گردد. به این معنی که CPU به طور مداوم اطلاعات موجود در ورودی ها و خروجی های اختصاص داده شده در برنامه کاربر (IO) را در بلوک OB1 بررسی می کند و در صورت وجود تغییرات، عکس العمل های مربوط را با توجه به برنامه نوشته شده اعمال می نماید. در شکل زیر مراحلی را که در طول یک سیکل کاری انجام می شوند، نشان می دهد.

 

نمایندگی زیمنس - زیمنس سیماتیک - آموزش پی ال سی S7*-

 

مراحل سیکل کاری سیستم اتوماسیونS7-1500 

1. اندازه گیری زمان سیکل توسط سیستم عامل CPU

 منظور از زمان سیکل کاری، مدت زمانی است که CPU برای پردازش برنامه کاربر در یک سیکل کاری نیاز دارد. گفتنی است که تنظیم زمان سیکل، از طریق گزینه Cycle در قسمت Properties مربوط به CPU انجام می شود و از مهم ترین تنظیمات CPU به شمار می رود.

 

   نکته!   

بالا بودن حجم برنامه افزایش زمان سیکل را هم به همراه دارد. بنابراین اگر زمان سیکل اندازه گیری شده توسط سیستم عامل CPU، از زمان سیکل تنظیم شده در قسمت Properties مربوط به CPU بیشتر شود،CPU به حال توقف (STOP) می رود.

 

2. وضعیت فعلی ورودی های برنامه کاربر (Inputs) توسط سیستم عامل CPU از PII خوانده می شود.

3. CPU برنامه کاربر را پردازش و دستورهای موجود در برنامه را اجرا می کند.

4. وضعیت فعلی خروجی های برنامه کاربر (Outputs) توسط سیستم عامل CPU از PQ خوانده می شود و سپس مطابق منطق برنامه کاربر، به صورت فرمان هایی به ماژول های مربوط ارسال می گردد.

 

   توجه!   

وقتی که یک ماژول IO را در زبانه Device view وارد می کنید، اطلاعات کاربری آن شامل وضعیت فعلی ورودی ها و خروجی های مربوط، در قسمت PI ( Process Image)  در CPU قرار می گیرد. PI شامل دو بخش PII برای قرار گیری وضعیت فعلی ورودی ها و PIQ برای قرارگیری وضعیت فعلی خروجی ها است. هنگام اجرای برنامه کاربر، CPU به طور غیر مستقیم و با استفاده از IO استفاده شده دسترسی پیدا می کند و با توجه به منطق برنامه، ورودی ها را می خواند و عکس العمل های مربوط را به خروجی ها می فرستد.

5. سیستم عامل، زمان سیکل را ارزیابی و عمل اندازه گیری را دوباره شروع می کند.