آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس بخش نرم افزاری 9: دستور Bit logic operations

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس بخش نرم افزاری 9: دستور Bit logic operations

 

نمایندگی زیمنس و دستور Bit logic operations (قسمت 9 آموزش)

نمایندگی زیمنس در قسمت 8 محیط برنامه نویسی را معرفی نمود. به علاوه انواع دستورات برنامه نویسی را معرفی و دستورهای General را شرح داده است. همانطور که بیان شد دستورات General جز دستورات عمومی برنامه نویسی محسوب می شوند. هم اکنون می خواهیم دستور دیگری را تعریف کنیم. 

 

دستورات Bit logic operations :

دستورات Bit logic operation  را جز مهمترین دستورات برنامه نویسی نام می برند. زیرا به وسیله این دستورات می توان برنامه نویسی را آغاز و تکمیل نمود. به عبارت دیگر بدون استفاده کاربر از این دستورات نمی توان برنامه را آغاز نمود. به همین علت دستورات پایه هم نامیده می شوند. 

 

دستورات پایه یا Bit logic operations:

  1. کنتاکت NO
  2. کنتاکت NC
  3. دستور Invert RLO
  4. دستور Assignment
  5. دستور Negate assignment
  6. دستور Set output
  7. دستور Reset output
  8. دستور Set bit field
  9. دستور Reset bit field
  10. فلیپ فلاپ SR
  11. فلیپ فلاپ RS
  12. دستور Scan operand for positive signal edge
  13. دستور Scan operand for negative signal edge
  14. دستور Set on positive signal edge
  15. دستور Set on negative signal edge
  16. دستور Scan RLO for positive signal edge
  17. دستور Scan RLO for negative signal edge

 

1. کنتاکت Normally Open) NO) :

تیغه باز اصطلاحی که برای کنتاکت NO به کار می برند. این نوع کنتاکت در حالت عادی باز می باشد. پارامترهایی که می توان به کنتاکت ها اختصاص داد عبارتند از : 

  1. یک ورودی دیجیتال (همانند I0.0)
  2. یک خروجی دیجیتال (همانند Q0.0)
  3. یک حافظه (همانند M0.0)

 

نحوه عملکرد کنتاکت NO :

  • اگر ورودی را با 1 منطقی SET شود، کنتاکت بسته می شود. (جریان برق وصل می شود. )
  •  اگر ورودی را با 0 منطقی RESET شود، کنتاکت به حالت اولیه باز  برمی گردد. (جریان برق وصل نمی شود. )

 

2 حالت کنتاکت NO : 

  1. سری : همه کنتاکت ها بسته شوند، جریان برق متصل می شود.
  2. موازی : با بسته شدن حتی یک کنتاکت، جریان برق متصل می شود. 

 

2. کنتاکت Normally Closed) NC) :

برای این نوع کنتاکت، همانطور که از نامش آشکار است اصطلاح تیغه بسته به کار می برند. این نوع کنتاکت در حالت عادی بسته می باشد. اختصاص دادن پارامترها شبیه به کنتاکت NO می باشد و تفاوتی که می توان بین آن ها مشاهده کرد عملکرد بین آن ها می باشد که در کنتاکت NO در حالت عادی باز و در کنتاکت NC در حالت عادی بسته می باشد. نحوه عملکرد کنتاکت NC به این صورت می باشد:

  • اگر ورودی را با 1 منطقی SET شود، کنتاکت باز می شود. (جریان برق قطع می شود. )
  • اگر ورودی را با 0 منطقی RESET شود، کنتاکت به حالت اولیه بسته برمی گردد. (جریان برق وصل می شود. )

 

3. دستور Invert RLO : 

عبارت RLO مخفف کلمه  Result of Logic Operation می باشد. به معنای نتیجه عملیات منطقی می باشد. برای نمایش معکوس وضعیت RLO باید از Invert RLO استفاده نمود. 

 

4. دستور Assignment :

کاربرد این دستور برای نشان وضعیت خروجی می باشد. با استفاده از این دستور فعال و غیر فعال بودن  خروجی را نمایش داد. پارامتر هایی که می توان به این دستور داد، عبارتند از : 

  1. یک خروجی دیجیتال با آدرس Q1.0
  2. یک حافظه با آدرس M100.0

 

نحوه عملکرد دستور Assigbment :

- نتیجه RLO خروجی برابر با 1 منطقی باشد، خروجی فعال می شود.

- نتیجه RLO خروجی برابر با 0 منطقی باشد، خروجی غیرفعال می شود. 

 

5. دستور Negative Assignment:

همانطور که از نام آن مشخص می باشد، مخالف و برعکس دستور Assignment عمل می کند. به این صورت که :

- نتیجه RLO خروجی برابر با 1 منطقی باشد، خروجی غیرفعال (RESET) می شود.

- نتیجه RLO خروجی برابر با 0 منطقی باشد، خروجی فعال (SET) می شود. 

 

6. دستور  Reset output: 

اگر نیاز به Reset کردن حافظه یا خروجی دیجیتال خود دارید، باید از اسن دستور استفاده نمایید. برای استفاده از این دستور و اجرا فقط یک شرط الزامی می باشد، ست شدن نتیجه عملکرد منطقی RLO برای خروجی مربوط است. 

 

7. دستور  Set output: 

کاربرد این دستور ، ست کردن خروجی دیجیتال می باشد. علاوه بر خروجی دیجیتال برای ست کردن حافظه هم باید از این دستور استفاده نمود. به عبارتی بر عکس دستور Reset output که در جهت ری-استارت کردن استفاده می شد، این دستور برای ست کردن می باشد. 

 

8. دستور  Set bit field: 

برای ست SET کردن چند بیت خروجی که از یک آدرس مشخص آغاز می شوند، استفاده از دستور Set bit field گزینه انتخابی می باشد. برعکس این دستور Reset bit field می باشد. 

 

9. دستور  Reset bit field: 

برای ری-ست Reset کردن چند بیت خروجی که از یک آدرس مشخص آغاز می شوند، استفاده از دستور Set bit field گزینه انتخابی می باشد.

 

10. دستور فلیپ فلاپ SR:

این دستور امکاناتی از جمله ست (Set) و ری ست (Reset) کردن دائم را برای خروجی دیجیتال امکانپذیر می نماید. این قابلیت به وسیله ورودی های S و RI می باشد. به این صورت عمل می کنند که هر کدام از سیگنال های S و R1، یک و سپس صفر شود، خروجی به آن سیگنال اختصاص داده می شود. سیگنالی که خروجی را به خود اختصاص داده است به ترتیب ست و ری ست می شود. این وضعیت سیگنال تا صدور فرمان جدید از طریق ورودی S یا R1 ثابت می ماند. در این حالت فلیپ فلاپ تغییر وضعیت می دهد. 

 

پارامتر های این دستور عبارتند از : 

  1. S: برای فعال سازی عمل ست شدن 
  2. RI: برای فعال سازی عمل ری ست شدن 
  3. Q: برای نمایش وضعیت بیت دیجیتال اختصاص داده شده در قسمت <?.??>
  4. <??.?>: محل وارد کردن آدرس بیتی که ست یا ری ست می شود. 

 

توضیحات عملکرد: 

زمانی که به پارامتر S ورودی اختصاص داه شده، ست و ورودی اختصاص یافته به پارامتر R1، ری ست شود، بیت دیجیتال اختصاص داده شده به خ روجی دستور SR ست خواهد شد. زمانی که ورودی مربوط به پارامتر S، ری ست و ورودی مربوط به پارامتر R1، ست شود، خروجی دستور، ری ست خواهد شد. 

 

11. دستور فلیپ فلاپ RS:

فلیپ RS و همچنین SR  همانند هم می باشند اما به مراتب تفاوتی را شامل می شوند. در فلیپ فلاپ RS پارامتر های R1 و S جا به جا شده و به این ترتیب با نام های جدید R و S1 در ورودی دستور قرار گرفته اند. 
 
پارامتر های این دستور عبارتند از : 
 
R : برای فعال سازی عمل ری ست شدن 
S1: برای فعال سازی عمل ست شدن 
Q: برای نمایش وضعیت بیت دیجیتال اختصاص داده شده در قسمت <?.??>
<??.?>: محل وارد کردن آدرس بیتی که ست یا ری ست می شود. 
 
توضیحات عملکرد: 
هنگامی که ورودی R، یک و ورودی S1 صفر شود. خروجی اختصاص داده شده به دستور SR، صفر خواهد داشت. زمانی که ورودی R، صفر و ورودی S1 یک شود; خروجی دستور نیز یک خواهد شد. 
 
 

12. دستور Scan Operand for Positive signal edge : 

با استفاده از این دستور Scan Operand for positive edge می توان برای تشخیص وجود یک تغییر از صفر به یک (یک لبه مثبت) در وضعیت سیگنال یک بیت معین در Place holder استفاده کرد. به عبارت دیگر این دستور قابلیت مقایسه کردن وضعیت جاری یک سیگنال معین را با وضعیت قبلی همان سیگنال که در یک بیت حافظه ذخیره شده است مقایسه می کند. این مقایسه می تواند نتیجه را نشان دهد. اگر در نتیجه در وضعیت RLO سیگنال از صفر به یک آشکار شود، یعنی یک لبه بالارونده مثبت وجود دارد و خروجی دستور ست می شود. در غیر این صورت خروجی این دستور ری ست خواهد شد. 

 

 

13. دستور Scan Operand for Negative signal edge : 

این دستور برای تشخیص وجود تغییر از یک به صفر (لبه منفی) در وضعیت سیگنال یک بیت معین استفاده کرد. 

 

14. دستور Scan RLO for negative signal edge:

اگر نیاز به یک لبه پایین رونده منفی دارید، این دستور را باید انتخاب کنید. این دستور قابلیت مقایسه سیگنال RLO را در دو شرایط را دارا می باشد. وضعیت فعلی RLO سیگنال ورودی را با وضعیت قبلی همان سیگنال که در یک بیت لبه ذخیره شده است، مقایسه می کند. اگر تغییری در RLO از یک به صفر آشکار شود، یعنی یک لبه منفی سیگنال وجود دارد و در این صورت خروجی دستور ست می شود. در غیر این صورت خروجی دستور ری ست خواهد بود. 

 

15. دستور Scan RLO for positive signal edge: 

برای ایجاد یک لبه بالارونده مثبت، از این دستور استفاده نمایید. این دستور قابلیت مقایسه سیگنال RLO را در دو شرایط را دارا می باشد. وضعیت فعلی RLO سیگنال ورودی را با وضعیت قبلی همان سیگنال که در یک بیت لبه ذخیره شده است، مقایسه می کند. اگر تغییری در RLO از صفر به یک آشکار شود، یعنی یک لبه مثبت سیگنال وجود دارد و در این صورت خروجی دستور ست می شود. در غیر این صورت خروجی دستور ری ست خواهد بود. 

 

16. دستور Set on positive signal edge:

از این دستور می توان برای ست کردن لحظه ای یک بیت معین در Place Holder1 هنگام وجود یک لبه مثبت در نتیجه عملکرد منطقی (RLO) استفاده کرد. این دستور RLO فعلی را با RLO قبلی که در یک بیت حافظه در Place Holder 2 ذخیره شده است مقایسه می کند. در نتیجه این مقایسه اگر یک تغییر در RLO از صفر به یک آشکار شد یعنی لبه مثبت سیگنال وجود دارد. 

 

17. دستور Set on negative signal edge:

از این دستور می توان برای ست کردن یک بیت معین در Place holder 1 هنگام وجود یک لبه منفی در نتیجه RLO استفاده کرد. این دستور RLO فعلی را با RLO قبلی که در یک حافظه در Place holder 2 ذخیره شده است، مقایسه می کند. در نتیجه این مقایسه اگر یک تغییر در RLO از یک به صفر آشکار شد، یعنی یک لبه منفی سیگنال وجود دارد و بیت معین در Place Holder 1  برای یک لحظه یعنی یک بار در اولین تحریک لبه منفی سیگنال ست می شود و در سایر دفعات این بیت ری ست خواهد بود.