عیب یابی PLC

>عیب یابی  PLC

عیب یابی  PLC

نمایندگی زیمنس، زیمنس سیماتیک کاربران خود را راهنمایی می کند تا خودشان بتوانند عیب یابی PLC را انجام دهند. عیب یابی PLC به روش های مختلفی انجام می شود از جمله تجربه مهندسان این حوزه.  ابتدا به توضیحات مختصری در مورد PLC ها می پردازیم و در ادامه مواردی که باید چک شود را شرح خواهیم داد. با زیمنس سیماتیک وارد کننده محصولات اتوماسیون و فشار ضعیف زیمنس همراه باشید. 

 

روش عیب یابی  PLC

  1. توجه به نشانگر های موجود PLC
  2. عیب یابی CPU
  3. عیب یابی ورودی
  4. عیب یابی خروجی ها
  5. عیب یابی حلقه های زمین

 

1. توجه به نشانگر های موجود  PLC

LED  پی ال سی ها می توانند نشانگر وضعیت PLC باشند و اطلاعات مفیدی را در مورد دستگاه، سیم کشی و ماژول های I/O در اختیار شما قرار دهند. ماژول های ورودی دارای یک نمایشگر یا چراغ هستند که نشان روشن بودن و فعال بودن آن می باشد. البته باید ذکر کرد که این چراغ ها نمیتوانند به تنهایی بروز مشکل را نمایش دهند. برای عیب یابی دقیق تر از نمایشگر ها می توانید یک نشانگر تشخیصی تهیه کنید. نحوه عملکرد این نشانگر به این صورت می باشد که چراغ منطقی ON نشان می‌دهد که سیگنال ورودی توسط بخش منطقی مدار ورودی شناخته شدهاست. ماژول خروجی دارای یک نمایشگر منطقی است. اگر LED مربوط به روشن بودن و منطق با هم روشن نباشد، نشان از خراب بودن ماژول خروجی می دهد. 

 

 نکته!  اگر نشانگرهای منطقی و روشن بودن با هم مطابقت نداشته باشند، در این صورت ماژول قادر به انتقال صحیح سیگنال ورودی به پردازنده نخواهد بود. اگر این حالت را مشاهده کردید باید بدانید که عملکرد ماژول با مشکل رو به رو است. نشانگر منطقی ماژول ورودی و خروجی شباهت زیادی را دارند. چراغ منطقی نشان می‌دهد که مدار منطقی ماژول یک دستورالعمل از پردازنده را برای اجرا کردن تشخیص داده است. برخی از ماژول های خروجی یک نشانگر قطع کننده فیوز را هم دارا می باشند. نشانگر می تواند شما را از وضعیت فیوز (قطع شدن فیوز یا فیوز محافظ در مدار خروجی) مطلع نماید.

 

2. عیب یابی CPU

نشانگرهای تشخیصی این قابلیت را دارند که وضعیت CPU از جمله روشن بودن، وضعیت حافظه و وضعیت کانال های ارتباطی را نشان دهند. 

1. جهت عیب یابی CPU ابتدا منبع تغذیه را مورد بررسی قرار دهید تا چک کنید که پی ال سی از لحاظ دریافت جریان از منبع تغذیه کاملا تغذیه می شود و مشکلی نیست. زیرا باید از این طریق تمام بارها را تامین کند.

2. بررسی افت ولتاژ در مدار کنترل یا فیوز های قطع شده

 

روشن شدن PLC با توان مناسب

  • به نشانگر هایی که در قسمت جلو CPU تعبیه شده است توجه کنید، زیرا وجود نقص در حافظه یا ارتباطات را نشان می دهند. چراغ های آن در هنگام صحیح بودن نباید روشن باشند. در صورت فعال شدن ممکن است لازم باشد که CPU را تعویض نمایید.
 

 


به مشاوره نیاز دارید؟ با شماره 02166170789 تماس بگیر!


3. عیب یابی از طریق ماژول های ورودی

زمانی که ماژول ورودی در وضعیت روشن قرار ندارد، مشکل را در نحوه اتصال L1و اتصال ترمینال به ماژول بدانید. اطلاعاتی که می توانید از نشانگر ماژول ها دریافت کنید عبارتند از:

  1. دستگاه ها
  2. ماژول ها
  3. سیم کشی هایی که بین دستگاه و ماژول می باشد.

در این هنگام وضعیت پی ال سی  خود را تغییر دهید و در حالت آماده به کار قرار دهید. (دقت توجه داشته باشید که خروجی را فعال نکنید تا دستگاه دستگاه به صورت دستی فعال شود.) هنگامی که دستگاه فعال می‌شود، نشانگر وضعیت روشن بودن ماژول باید روشن شود که نشان دهنده اتصال به برق است. اگر نشانگر روشن باشد، مشکل از سیم‌کشی نیست. خواندن ماژول ورودی را تست بگیرید. به این صورت که ورودی را می خواند و پس از آن اجرا می کند ( فقط ورودی فعال می شود. ) در این حالت، صفحه نمایش PLC باید یک بیت 1 در جدول نشان دهد که مربوط به دستگاه فعال شدهاست یا دستورالعمل مربوط به کنتاکت در هنگامی که اتصال دستگاه برقرار است باید مشخص شود.

  • - مشکل در ماژول ورودی = خوانده نشدن دستگاه توسط  PLC
  • - معیوب شدن ماژول = خوانده نشدن دستگاه به درستی
  • - نادرست بودن قسمت منطق ماژول
  • - آسیب دیدن ایزولاتور نوری
  • - معیوب شدن کانال های رابط ماژول (ماژول دیگری تهیه کنید. )
  • - سیم کشی نامناسب
  • - با ولت متر میزان ولتاژ را اندازه گیری کنید. در صورت نامناسب بودن آن، ماژول ورودی معیوب است. (ولتاژ اندازه‌گیری شده 10 تا 15 درصد کمتر از ولتاژ مناسب سیگنال باشد، مشکل در مسیر منبع ولتاژ به دستگاه است).

 

4. خطایابی ماژول های خروجی

ابتدا رابط های خروجی PLC را چک نمایید و سطح منبع ولتاژ برای سوئیچ خروجی باید مناسب باشد. وضعیت فیوز را بررسی نمایید تا در صورت قطع بودن فیوز مقدار جریان را چک نمایید. برخی از ماژول های خروجی برای روشن و فعال شدن دستورات خود را از پردازنده دریافت می کنند. اگر این گونه ماژول ها روشن نشوند نشان می دهد که ماژول های خروجی معیوب است. توجه داشته باید در زمان عدم وجود ولتاژ ماژول را تعویض کنید. اما زمانی که ولتاژ وجود داشته باشد باید بدانید مشکل در قسمت سیم کشی یا دستگاه است.

 

5. خطایابی حلقه های زمین

توجه داشته باشید که برای خطایابی از طریق حلقه زمین ابتدا دو مرحله را طی کنید:

- سیم زمین را در ترمینال زمین جدا کنید. 

- اندازه گیری مقاومت اتصال به نقطه ترمینال

 

از طریق اهم متر می توانید مقدار مقاومت موجود از سیم زمین تا نقطه ترمینال را مشاهده نمایید. اگر مقدار مقاومت کم باشد نشان از پیوستگی مدار و وجود حداقل یک حلقه زمین است. 

 

*** توصیه زیمنس سیماتیک

با سنجیدن شرایط انبار و مالی شرکت توصیه می کنیم تا قطعات جایگزین را تهیه و در دسترس بگذارید. مزیت این کار به حداقل رساندن زمان های از دست رفته ناشی از خرابی احتمالی دستگاه می باشد. در مورد قطعات CPU از جمله برد یک قطعه یدکی تهیه نمایید. تهیه نسخه پشتیبان از هر منبع تغذیه اصلی و  کمکی الزامی است. 

دریافت مشاوره خرید: 02166170789