علت و رفع بالا نپریدن هسته آهنی کنتاکتور

>علت و رفع بالا نپریدن هسته آهنی کنتاکتور

علت اینکه هسته آهنی کنتاکتور بالا نمی پرد چیست؟

کنتاکتور زیمنس در دسته بندی بهترین برند به شمار می رود. کنترل بارهای الکتریکی موتورها، پمپ ها و سایر تجهیزات از طریق کنتاکتورها صورت می گیرد. قیمت کنتاکتور ها به عواملی چون جریان نامی، ولتاژ بوبین، چند پل بودن کنتاکتور، نوع ترمینال و کنتاکت کمکی بستگی دارد. علت های مختلفی باعث می شوند هسته آهنی کنتاکتورها بالا نپرند و مشکلاتی را به وجود آورند. ولی شایع ترین مواردی که سبب بروز این مشکل می شوند عبارتند از :

  1. کم بودن منبع تغذیه 
  2. خرابی یا سوختگی سیم پیچ
  3. حلقه کنترل کنتاکتور 

توضیحات:

در برخی از موارد از طریق فنر کنتاکتور فشار قوی وارد شود و سبب بروز خطا در روند دستگاه شود. در این حین ممکن است که آهنربا کنتاکتور اعتبار خود را از دست بدهد و در یک کنتاکتور متحرک گیر کند. به علاوه ممکن است در حلقه کنترل کنتاکتور مشکل به وجود آید و برق دستگاه متصل نشود. 

 


انتخاب شما کنتاکتور زیمنس یا اشنایدر است؟


 

راه حل رفع بالا نپریدن هسته آهنی کنتاکتور:

  1. اندازه گیری ولتاژ
  2. درست کردن حلقه کنتاکتور 
  3. اندازه گیری مقاومت سیم پیچ

 

توضیحات:

زمانی که این مشکل رخ دهد ابتدا اختلاف میان ولتاژ را اندازه بگیرید. در صورت اینکه ولتاژ نامی سیم پیچ زیاد شده باشد، فورا منبع تغذیه را چک نمایید و تنظیمات ولتاژ دستگاه را بر روی وضعیت عادی قرار دهید. در مرحله بعدی از صحت عملکرد حلقه کنتاکتور اطمینان حاصل فرمایید. در صورت وجود ایراد حلقه کنتاکتور را درست کنید و آن را به سیم صحیح دستگاه وصل کنید. اگر نیاز به تعویض قطعات الکتریکی داشتید فورا به خرید تجهیزات جدید از زیمنس سیماتیک (نمایندگی زیمنس) اقدام نمایید. چنانچه مشکل برطرف نشد از طریق مولتی متر مقاومت سیم پیچ ها را اندازه گیری نمایید. اگر سیم پیچ در اثر جریان بالا آسیب ببیند، راه حل تعویض آن می باشد. دو نکته آخر :

- قسمت های زنگ زده دستگاه جدا نمایید. 

- به قسمت متحرک کمی روغن بزنید. 

- فشار فنر کنتاکتور را بر اساس الزامات فنی تنظیم نمایید.