آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 15: آموزش دستورات latching، unlatching، set و reset

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 15: آموزش دستورات latching، unlatching، set و reset
در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با دستورات latching، unlatching، set و reset آشنا خواهید شد و نحوه طراحی مدارهای مختلف با این دستورات را یاد خواهید گرفت.
 

آموزش دستور latching

دستور latching به دستوری گفته می شود که موتور و یا خروجی موردنظر روشن شده و اگر ورودی که این خروجی را روشن کرده است غیرفعال شود، خروجی بازهم روشن بماند.
 
برای شروع اول باید در نرم افزار TIA Portal زیمنس یک پروژه جدید ایجاد کرده سپس یک پی ال سی S7-1200 زیمنس اضافه کنیم تا طراحی مثال با استفاده از دستور latching را شروع کنیم.
بعد از اضافه کردن پی ال سی S7-1200 زیمنس باید وارد بلاک Main شویم تا طراحی دستور latching را در Network1 این بلاک شروع کنیم. برای اینکار از پنجره Devices، منوی Program Blocks را باز کرده سپس از این منو Main (OB1) را باز کرده تا طراحی دستور latching در نرم افزار TIA Portal زیمنس را شروع کنیم.
بعد از باز کردن بلاک Main (OB1) در قسمت Network1 یک کنتاکت باز و یک کویل خروجی اضافه کرده کنتاکت را به ورودی i0.0 و کویل خروجی را به خروجی q0.0 متصل کرده و تگ کنتاکت را start_switch و تگ کویل یا assignment را Motor قرار می دهیم، که در تصویر زیر این طراحی مشخص شده است:
 
 
 
حال ما باید یک شاخه جدید جدا از شاخه بالایی اضافه کنیم و در آن یک کنتاکت دیگر قرار داده و آن شاخه را بین کنتاکت و assignment خروجی ببندیم و آن کنتاکت را به خروجی q0.0 که assignment نیز به آن متصل است، متصل کنیم و تگ آن به صورت خودکار به Motor غییر پیدا خواهد کرد که در آخر به صورت زیر می شود:
 
 
حال همانطور که مشخص است و دستور latching در این طراحی بکار برده شده است، اگر موتور را با کنتاکتی که به ورودی i0.0 متصل است روشن کنیم جریان در شاخه پایینی آن نیز برقرار شده و برق موتور توسط کنتاکت موجود در شاخه پایین نیز تامین می شود که این عمل باعث می شود که اگر ورودی i0.0 را غیرفعال کنیم دیگر موتور خاموش نمی شود و همانطور روشن می ماند که به اینکار latching گفته می شود و دستور latching در نرم افزار TIA Portal زیمنس به این صورت طراحی می شود.
 

آموزش دستور unlatching

ما در طراحی بالا دیدیم که چگونه می توان حتی با غیرفعال کردن ورودی، خروجی را روشن نگاه داریم. اما در اصل ما نیاز نداریم که همیشه موتور ما روشن بماند. برای خاموش کردن موتور ما باید از دستور unlatching در نرم افزار TIA Portal زیمنس برای پی ال سی S7-1200 زیمنس استفاده کنیم. برای این کار باید یک کنتاکت بسته در مسیر دو کنتاکت قبلی و assignment خروجی مان قرار دهیم و آن را به ورودی i0.1 وصل کنیم که اگر این ورودی فعال شد موتور ما خاموش شود. شاید سوال پیش آید که چرا برای unlatching از کنتاکت بسته استفاده می کنیم؟ جواب این است که کنتاکت بسته در حالت اولیه خود و بدون تغییر و فعال و غیرفعال کردن جریان را از خود عبور می دهد پس موتور ما با فعال شدن ورودی i0.0 روشن می شود. حال برای خاموش کردن موتور باید این کنتاکت بسته را که به ورودی i0.1 متصل است باز کنیم تا دیگر جریان به موتور نرسد و موتور خاموش شود که به این کار unlatching گفته می شود که طراحی آن به صورت زیر می شود:
 
 
حال در طراحی بالا اگر موتور را با ورودی i0.0 روشن کنیم و آن ورودی را غیرفعال کنیم موتور روشن می ماند و ما می توانیم با فعال کردن ورودی i0.1 آن موتور را خاموش کنیم.
نکته: اگر در طراحی قطعات از دو کنتاکت سبز رنگ یا همان باز استفاده کردید طراحی به همین صورت انجام می شود اما اگر از دو کنتاکت یا کلید قرمز رنگ یا بسته در بیرون PLC استفاده کرده اید کنتاکتی که به ورودی i0.0 متصل است باید کنتاکت بسته باشد و کنتاکتی که به i0.1 متصل است باید کنتاکت باز باشد که به صورت زیر می شود:
 
 

آموزش دستور set و reset

دستورات set و reset مانند دستورات latching و unlatching هستند اما تنها فرق بین این دو این است که دستورات latching و unlatching به صورت کنتاکتوری و مدار فرمان هستند اما دستورات set و reset به صورت مدار فرمان طراحی نمی شوند که در زیر با یک مثال دو دستور set و reset را برای شما آموزش خواهیم داد. 
برای شروع باید به صورت زیر عمل کنیم:
در یک نتورک جدید یک کنتاکت با تگ set و یک در یک نتورک جدید دیگر یک کنتاکت با تگ reset اضافه می کنیم و هرکدام از این کنتاکت های باز را به یک ورودی جداگانه متصل می کنیم که به صورت زیر می شوند:
 
 
حال در Network2 به عنوان خروجی از پنجره Instructions، منوی Basic Instructions را باز کرده و در قسمت Bit logic operations یک Set Output اضافه می کنیم
و در Network3 به عنوان خروجی از پنجره Instructions، منوی Basic Instructions را باز کرده و در قسمت Bit logic operations یک Reset Output اضافه می کنیم که و هر دوی آن ها را به یک خروجی که آن q0.1 می باشد متصل می کنیم که به صورت زیر می شود:
 
 
حال اگر کنتاکت Set فعال شود موتور روشن می شود و اگر آن کنتاکت را غیر فعال کنیم موتور روشن می ماند و در اصطلاح موتور set می شود. و اگر کنتاکت Reset را فعال کنیم موتور خاموش می شود و به اصطلاح موتور reset می شود.
نکته: در اینجا یک مسئله وجود دارد و آن این است که اگر هر دو کلید Set و Reset فعال شدند چه اتفاقی می افتد که اینکار توسط برنامه نویس انجام می شود و این برنامه نویس است که باید به این توجه کند که هنگام فعال شدن هر دو کلید چه اتفاقی بیفتد.
 
برای اینکه تایین کنید هنگامی که هر دو کلید همزمان فشار داده شده چه اتفاقی رخ دهد باید از بلوک های Set/Reset و یا از Reset/Set استفاده کنید. این بلوک ها در پنجره Instructions، منوی Basic Instructions و قسمت Bit logic operations با نام های:
  • Set/Reset flip-flop
  • Reset/Set flip-flop
 
قرار دارند.
برای اینکه هنگامی که هردو کلید فعال شد موتور روشن شود باید از بلوک Set/Reset استفاده کنید و هنگامی که هردو کلید فعال شد موتور خاموش شود باید از بلوک Reset/Set استفاده کنید که طراحی آن به صورت زیر می باشد:
 
 
 
همانطور که در عکس بالا می بینید اگر ما هر دو کنتاکت Block_start و Block_stop را به صورت همزمان فعال کنیم خروجی ما روشن می شود چونکه از بلوک Set/Reset استفاده کرده ایم و در این بلوک Reset بر Set ارجعیت دارد و این بلوک از امنیت بالاتری بر خوردار می باشد.
حال اگر بخواهیم وقتی که هردو کلید فعال شدند موتور خاموش شود باید از بلوک Reset/Set استفاده کنیم که در این بلوک Set بر Reset شدن ارجعیت دارد. که بلوک Reset/Set در تصویر زیر استفاده شده است:
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید که از بلوک Reset/Set flip-flop استفاده شده است. اگر هردو کنتاکت به صورت همزمان فعال شوند موتور خاموش و اگر موتور خاموش باشد در حالت خاموش باقی می ماند.
ما به عنوان برنامه نویس پی ال سی S7-1200 زیمنس، در طراحی بالا کاری کردیم که تمام حالت های فعال شدن کلیدها را کنترل کردیم که دیگر مشکلی در هنگام پیاده سازی وجود نداشته باشد. برای مثال موتور برای همیشه روشن نماند و یا حالت های دیگر ... .