آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 16: آموزش پالس (Pulse) های بالا و پایین رونده

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 16: آموزش پالس (Pulse) های بالا و پایین رونده
در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس، با نحوه عملکرد پالس های (Pulse) های بالا و پایین رونده آشنا خواهید شد و با یک مثال کاربردی نحوه عملکرد آن ها را خواهید دید همینطور یاد خواهید گرفت که چگونه از دستور latching برای این پالس ها استفاده کنید.
 
قبل از این که بخواهیم از پالس ها (Pulse) استفاده کنیم، باید یک مقدمه ای درباره پالس ها را بدانید.
  • پالس بالا رونده: وقتی که کلید از حالت قطع به حالت وصل می رود یک پالس ارسال می کند. این پالس می تواند برای چندین کار استفاده شود برای مثال این پالس می تواند موتور را روشن کند، می تواند برای کانترها استفاده شود که تعداد فشار داده شدن یک کلید را بشمرد و ... که این پالس ها استفاده متعددی در پی ال سی S7-1200 زیمنس دارند.
  • پالس پایین رونده: این پالس برعکس پالس بالا رونده عمل می کند. یعنی وقتی کلید از حالت وصل به قطع تغییر پیدا می کند یک پالس فرستاده می شود.
 

مثال پالس های بالا رونده

برای شروع نیاز به یک ورودی و یک خروجی داریم که انها را به صورت زیر به Network1 اضافه می کنیم:
 
 
حال باید یک پالس بین خروجی و ورودی قرار بدهیم که برای اضافه کردن یک پالس بالا رونده از پنجره Instructions، منوی Basic Instructions را باز کرده سپس در قسمت Bit logic operations یک Scan operand for positive signal edge اضافه می کنیم که به صورت زیر می باشد:
 
 
همانطور که می بینید در پالس بالا رونده ای که در بالا اضافه کردیم دو قسمت وجود دارد. قسمت بالا به جایی متصل می شود که باید پالس بفرستد و قسمت پایین آن Memory Bits ها هستند که با حرف M نمایش داده می شوند.
قسمت بالای پالس را به خروجی q0.0 و memory bit آن را به m0.0 متصل می کنیم و تگ memory bit را memory1 قرار می دهیم که به صورت زیر می شود:
 
 
جال اگر برنامه را اجرا کنید و ورودی i0.0 را فعال کنید می بینید که موتور روشن نمی شود. در اصل موتور یک تیک می زند که این تیک بخاطر این است که وقتی ورودی را فعال می کنیم توسط پالس بالا رونده یک پالس برای موتور ارسال می شود زیرا قسمت بالای آن پالس را به خروجی موردنظرمان متصل کرده ایم.
 

استفاده از دستور latching در پالس بالا رونده

برای این که بتوان موتور را روشن کرد باید از دستور latching استفاده کنیم. در این حالت هم پالس به موتور فرستاده می شود و هم از طریق دستور latching موتور ما روشن می شود که به صورت زیر می باشد:
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید، اگر ورودی i0.0 فعال شود یک پالس به موتور ارسال می شود و چونکه از دستور latching استفاده کرده ایم، موتور روشن نیز می شود. و روشن می باشد تا وقتی که ورودی i0.1 که یک کنتاکت بسته است فعال شود و ارتباط بین ورودی و خروجی قطع شود.
از این مثال درجایی استفاده می شود که شما لازم ندارید ورودی فعال شود و فقط کافیست که یک پالس کوچک به موتور فرستاده شود.
 

استفاده از لبه های مثبت

می توانیم بجای استفاده از پالس های مثبت از لبه استفاده کنیم که این لبه در پنجره Instructions، در منوی Basic Instructions به عنوان P_Trig و N_Trig می باشند که به ترتیب لبه های بالا رونده و پایین رونده هستند.
حال بجای استفاده از پالس از لبه استفاده می کنیم که به صورت زیر می شود:
 
 
حال اگر ورودی را فعال کنیم یک پالس ارسال می شود و موتور روشن می شود. در این هنگام اگر با دکمه stop1 موتور را خاموش کنیم، موتور بدون اینکه ورودی غیر فعال شود خاموش می شود زیر پالس فقط در حالتی ارسال می شود که کلیدی که به آن متصل است از حالت قطع به وصل درآید. پس در این حالت حتی اگر ورودی i0.0 را نیز خاموش کنیم موتور روشن نمی شود تا وقتی که دوباره ورودی i0.0 را فعال کنیم.
 

مثال پالس های پایین رونده

همانطور که در توضیح پالس های پایین رونده نیز توضیح دادیم، این پالس ها برعکس پالس های بالا رونده عمل می کنند یعنی وقتی کلیدی از حالت وصل به حالت قطع تغییر پیدا کند و از پالس پایین رونده استفاده شده باشد، یک پالس ارسال می شود که مثال بالا را با استفاده از پالس های پایین رونده در تصویر زیر می بینید:
 
 
همانطور که در تصویر بالا می بینید که از پالس های پایین رونده استفاده شده است اگر ورودی i0.0 را فعال کنید می بینید که موتور روشن نمی شود و پالسی ارسال نمی شود. اما اگر ورودی i0.0 را که فعال کرده بودید را غیرفعال کنید می بینید که موتور روشن شده و پالس به موتور ارسال می شود.
 
از این روش در نقاله های کارخانه ها استفاده زیادی می شود و در آنها کاربرد دارد. برای مثال می خواهید وقتی محصول وارد نوار نقاله شد ورودی فعال و وقتی از زیر سنسور موردنظر رد شد ورودی غیرفعال و پالس به کانتر ارسال شود و تعداد محصولاتی که وارد نقاله شده اند را بشمارد از این روش استفاده می شود.