آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 3: طراحی موتور الکتریکی و طراحی مدار فرمان کنتاکتوری

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 3: طراحی موتور الکتریکی و طراحی مدار فرمان کنتاکتوری
در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس نحوه طراحی یک موتور الکتریکی توسط Push Button ها و مدار فرمان کنتاکتوری را یاد خواهید گرفت.
 
برای شروع اول باید مقدمه ای از کنتاکتورها را بدانید. کنتاکتورها معمولا با Push Button ها استفاده می شوند. داخل کنتاکتورها یک سیم پیچی وجود دارد وقتی جریان برق در آن سیم پیچی جاری شود باعث به وجود آمدن اتصال بین 2 کنتاکتور اصلی می شود و جریان برق اصلی به صورت دائمی انتقال پیدا می کند. البته این اتصال تا وقتی پایدار است که جریان در سیم پیچی های داخل کنتاکتور وجود داشته باشد. اگر جریان داخل این سیم پیچی های مغناطیسی قطع شود کنتاکتورها از یکدیگر جدا خواهند شد و تا زمانی که دوباره جریان در آن سیم پیچی جاری نشود این اتصال برقرار نخواهد شد و برای اتصال دوباره باید Push Button رو فشار بدهید تا جریان در سیم پیچی جاری شود و کنتاکتورها دوباره به یکدیگر اتصال یابند.
 

مزیت کنتاکتورها

بعد از قطع و وصل شدن دوباره جریان به صورت خودکار راه نمی افتد. یعنی وقتی که برق قطع شود برای شروع دوباره باید حتما Push Button مربوطه به آن کنتاکتور فشار داده شود تا اتصال دوباره برقرار شود.
کنتاکتورها می توانند حالت های خود را تغییر دهند.
به دلیل تغییر حالت، دارای قابلیت اطمینان بالا می باشند.
تحمل بالای جریان. یعنی می تواند جریان زیادی را از خود عبور دهد.
 

طراحی یک موتور تک فاز

برای طراحی موتور تک فاز یا کنتاکتوری ما باید از Push Button ها استفاده کنیم. همانطور که می دانید Push Button ها در حالت عادی نمی توانند برق را از خود عبور دهند بنابراین در کنتاکتور تا وقتی Push Button موردنظر فشار داده نشده است اتصالی وجود نخواهد داشت.
اول یک Push Button اضافه کرده و بعد برای شبیه سازی سیم پیچی مغناطیسی کنتاکتور از یک رله استفاده می کنیم. برای اضافه کردن رله در لیست سمت چپ نرم افزار Automation Studio، لیست Electrical Control ( JIC Standard ) را باز کرده و Output Components را انتخاب کنید و یک Coil به صفحه سفید سمت راست برنامه Automation Studio اضافه کنید.
 
 
بعد از اضافه کردن Push Button و رله برای شبیه سازی سیم پیچی مغناطیسی، باید کناتکت های اصلی رو اضافه کنید. برای اضافه کردن کنتاکتور لیست Electrical Control ( JIC Standard ) را باز کرده و Contacts را انتخاب کنید و یک ContactS به صفحه سفید سمت راست اضافه کنید.
 
 
حال ما می خواهیم یک لامپ را روشن و خاموش کنیم. حال باید یک Signalling Device اضافه کنیم.
 
 
 
بعد از اضافه کردن لامپ نیاز به یک منبع 24v و یک Neutral and Ground داریم.
 
 
 
بعد از اضافه کردن منبع تغذیه، باید این قطعات را به یک دیگر به صورت زیر متصل کنیم.
 
 
بعد از اتصال قطعات به یکدیگر حال باید رله و کنتاکتور را با هم دیگر LINK یا متصل کنیم برای این کار روی کنتاکتور Double Click کنید تا پنجره زیر باز شود:
 
 
بعد از باز شدن پنجره، در قسمت Compatible Simulation Variable باید اسمی که برای رله خود گذاشته اید را پیدا کرده و روی آن کلیک راست کنید و گزینه Create a Link کلیک کنید تا این دو قطعه را به یکدیگر متصل کنید.
 
 
بعد از اتصال و بستن پنجره کنتاکتور، اگر به مدار دقت کرده باشید می بینید که مدار به صورت زیر تغییر پیدا کرده و کلمات رله به آن ها اضافه شده است که این نتیجه اتصال رله و کنتاکتور به یکدیگر می باشد.
 
 
حال اگر برنامه را اجرا کنید و Push Button مربوطه را فشار دهید می بینید که لامپ روشن می شود.
 
 
الان حتی اگر Push Button را به حالت اولیه برگردانید می بینید که لامپ روشن می ماند، این کار به خاطر کنتاکتور می باشد. لامپ فقط در حالتی خاموش می شود که منبع تغذیه ما قطع شود.
حال اگر بخواهیم به طور دستی لامپ را خواموش کنیم باید یک کلید دیگر قرار دهیم تا این جریان بین کنتاکتور و رله را قطع کند. باید از یک کلید Normally Closed استفاده کنیم زیرا این کلید در حالت عادی جریان را از خود عبور می دهد. 
 
 
حال برای خاموش کردن لامپ می توانیم کلید بسته را باز کنیم تا اتصال بین کنتاکتور و رله قطع شود تا لامپ موردنظر خاموش شود.
 
 

طراحی مدار با 2 کلید و 2 موتور

حال می خواهیم مداری طراحی کنیم که اگر یک کلید فشار داده شد موتور مربوط به آن کلید روشن شود و اگر کلید دوم فشار داده شد موتور دوم روشن شود.
برای این که دو موتور به صورت مجزا با کلید های مربوطه خود کار کنند باید از کنتاکتور های بسته استفاده کنیم. یعنی اگر کلید موتور 1 فشار داده شد نباید اتصالی بین این کلید و موتور دوم وجود داشته باشد که این کار با کنتاکتور های بسته انجام می شود.
 
 
همانطور که در عکس بالا مشاهده می کنید در یک مدار 2 موتور داریم که با دو کلید مجزا کار می کنند. این که این کلید ها به یکدیگر ارتباطی پیدا نمی کنند به خاطر استفاده از کنتاکتورها می باشد. اگر به ارتباط کنتاکتورها و رله ها دقت کنید بهتر درک می کنید که این موتورها چگونه کار می کنند.