آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 9: طراحی موتور سه فاز با پی ال سی (مدار فرمان)

>آموزش پی ال سی S7-1200 زیمنس قسمت 9: طراحی موتور سه فاز با پی ال سی (مدار فرمان)

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس ، با نحوه طراحی موتور سه فاز با ورودی و خروجی های پی ال سی آشنا خواهید شد.
در قسمت های قبلی از سری آموزش cc نمایندگی زیمنس با نحوه طراحی ورودی و خروجی های پی ال سی آشنا شدیم و برنامه ای با آن ساختیم که با کلید روی یک شستی در ورودی، لامپ هایی که به خروجی متصل هستند را روشن کند.
برای طراحی موتور سه فاز با ورودی و خروجی پی ال سی، مانند جلسه قبل به ورودی و خروجی ها به صورت زیر نیاز مندیم که سمت چپ ورودی، وسط برای نوشتن برنامه پی ال سی و سمت راست که خروجی قرار دارد که به صورت زیر می باشد.

 

 

طراحی مدار فرمان برای موتور سه فاز توسط ورودی و خروجی پی ال سی

خب ما در این قسمت از Push Button ( A ) به عنوان ورودی یا راه انداز موتور استفاده می کنیم.

حال نیاز به یک کنتاکتور داریم که از منوی Ladder for AB PLC یک Examine if Closed به ورودی RUNG خود اضافه می کنیم. حال این کنتاکتور را باید به شستی A که در ورودی پی ال سی قرار دارد متصل کنیم برای این کار روی کنتاکتور دابل کلید کرده و در پنجره ای که باز می شود ورودی پی ال سی که شستی موردنظر به آن متصل است رو پیدا و روی آن راست کلیک کنید و گزینه Create a Link رو انتخاب کنید تا شستی و کنتاکتور به یکدیگر متصل شوند که به صورت زیر می شود:

 

 

و حال می خواهیم از Push Button ( C ) برای خاموش کردن موتور استفاده کنیم برای این کار باید یک کنتاکتور از نوع Examine if Closed به RUNG اضافه کنیم سپس آن را به ورودی که Push Button ( C ) به آن متصل است، متصل کنیم. که در آخر به صورت زیر می شود:

 

 

حال می خواهیم خروجی ها را با استفاده از کلید های A و C روشن و خاموش کنیم. برای انجام این کار اول باید یک Output Energize به RUNG اضافه کنیم و آن را به خروجی متصل نماییم.

 


حال باید یک رله و یک منبع تغذیه 24 ولت به خروجی مورنظر که در اینجا OUT0 می باشد متصل کنیم که به صورت زیر می شود:

 

 

حال نیاز داریم که کنتاکت ورودی IN0 رو با کنتاکت خروجی OUT0 موازی کنیم برای این کار یک کنتاکتور Examine if Closed زیر کنتاکتور متصل به IN0 اضافه می کنیم و آن رو به OC.OUT0 که هم خروجی OUT0 و هم Output Energize که به یکدیگر متصل می باشند است متصل می کنیم که به صورت زیر می شود:

 

 

مدار فرمان ما تکمیل شد. حال نیاز داریم که مدار قدرت موتور سه فاز رو طراحی کنیم که در قسمت های قبلی از آموزش های نمایندگی زیمنس موجود است و می توانید از آن استفاده کنید. بعد از آن باید کنتاکتورهایی که در مدار قدرت استفاده کردیم را به رله ای که به خروجی مدار فرمان متصل است، متصل کنیم تا توسط آن رله موتور شروع به چرخش کند.
طراحی مدار قدرت موتور سه فاز توسط ورودی و خروجی های پی ال سی:

 

 

حال برنامه را شبیه سازی کنید و روی کلید A فشار دهید. همانطور که می بینید با فشار دادن کلید A جریان در مدار فرمان جاری شده و موتور سه فاز شروع به کار می کند. برای متوقف کردن کافیست روی کلید C فشار دهید تا جریان دیگر از کنتاکتور عبور نکند و موتور دیگر متوقف می شود.