آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 30: ویژگی پانل های Comfort

>آموزش PLC S7-1500 نمایندگی زیمنس قسمت 30: ویژگی پانل های Comfort

نمایندگی زیمنس ایران، ویژگی پانل های Comfort

ویژگی پانل های خانواده Comfort، مانند جنس بدنه، نحوه نصب و موارد استفاده موضوع قسمت 30 آموزش پی ال سی S7-1500 زیمنس می باشد. اگر به تازگی عضو سایت ما شده اید و علاقمند به آموزش PLC S7-1500 زیمنس هستید. در فصل سوم آموزش، مباحث معرفی پانل ها(HMI)، اجزای پانل های Comfort، انواع پانل های Comfort توضیح داده شده است. زیمنس سیماتیک نمایندگی زیمنس ایران همراه باشید.

 

نمایندگی زیمنس ایران - پانل hmi -

 

ویژگی های پانل های Comfort  :

  1. جنس نمای پانل
  2. نحوه نصب
  3. نرم افزارها
  4. امکان تشخیص و عیب یابی سیستم
  5. قابلیت استفاده در محیط های خطرناک 

 

جنس نمای پانل (HMI) :

پانل های Comfort، با دو جنس مخالف تولید و به بازار عرضه شده اند که هرکدام از آنها در مدل های خاصی از این خانواده به کار رفته اند:

  1. پلاستیکی : این ساختمان برای پانل های 4 اینچ به کار می رود.
  2. آلمینیومی : این جنس نما برای پانل های 7 اینچ و بزرگتر به کار می رود. 

 

نحوه  نصب :

همه پانل های Comfort، به استثنای پانل های KP (مانند KP900 Comfort)، می توانند به دو صورت افقی و عمودی نصب شوند. در شکل زیر مربوط به پانل Comfort است، این پانل به صورت افقی و عمودی نصب شده است. 

 

نمایندگی زیمنس ایران - آموزش پی ال سی s71500 زیمنس


 

نرم افزارها :

نرم افزارهای زیر به طور پیش فرض روی پانل های Comfort نصب شده اند :

 نرم افزار Internet Explorer، برای نمایش صفحات وب

 نرم افزار Viewer، برای نمایش فایل های PDF، Excel، Word

 نرم افزار WinCC، برای نمایش صفحات HMI در حالت آنلاین

 

نمایندگی زیمنس ایران زیمنس سیماتیک نکته مزایای نمایشگر پی ال سی S71500 زیمنس نکته: 

در اولین دانلود پروژه HMI به پانل Comfort، نرم افزار WinCC به طور خودکار روی پانل Comfort نصب می شود و در دانلودهای بعدی، تنها تغییرات پروژه به پانل Comfort منتقل می شوند. 

 

امکانات تشخیص و عیب یابی سیستم 

امکانات تشخیص و عیب یابی سیستم (System Diagnostics)، مخصوص کنترل کننده های SIMATIC، از جمله سیستم اتوماسیون SIMATIC S7-1500 است. با استفاده از این امکان می توان به کمک پانل اپراتوری Comfort، به اطلاعات مربوط به عیب یابی سیستم اتوماسیون S7-1500 دسترسی پیدا  کرد.

 

قابلیت استفاده در محیط های خطرناک 

در برخی مواقع، به یک پانل HMI با قابلیت کار در شرایط محیطی خاص، مانند صنایع پتروشیمی نیاز است. به دلیل اینکه این پانل ها از توانایی کار در محیط های خطرناک برخوردارند، می توان از آن ها در این محیط ها استفاده کرد. شایان ذکر است که همه پانل های خانواده Comfort، قابلیت استفاده در محیط های خطرناک Zone 2 و Zone 22 را دارند.

 

موارد استفاده دستگاه های HMI : 

از این پانل ها در موارد زیر استفاده می شود :

 تابلو های کنترل (فرمان) : تابلوهای کنترل (فرمان)، می توانند شامل PLC، پانل اپراتوری، درایوها، کنتاکتورها و سایر موارد مربوطه، برای کنترل بخشی از یک فرآیند صنعتی باشند. 

 سوئیچ بوردها: سوئیچ بورد عبارت است از دستگاهی که برق را از یک یا چند منبع تغذیه به چند منطقه استفاده کوچک تر هدایت می کند. این دستگاه مجموعه ای از یک یا چند پانل است که هرکدام شامل سوئیچ هایی می باشند که اجازه تغییر مسیر جریان برق را می دهند. از دیگر قابلیت های سوئیچ بورد، استفاده از ان برای انجام عملیات اپراتوری، با استفاده از دستگاه های مربوط، مثلا پانل های HMI است. 

 میز فرمان: برای کنترل یک فرآیند صنعتی در حال اجرا، می توان از ادوات نصب شده روی یک میز، مانند پانل های HMI و دکمه های کنترل استفاده کرد.